Γιατί οι επιχειρήσεις δεν τα καταφέρνουν με τα Social Media;

Πολλοί είναι οι επιχειρηματίες οι οποίοι αντιμετωπίζουν τα Social Media ως κάτι που «δεν αξίζει τον κόπο και το χρόνο» τους. «Δεν αποδίδουν», «δεν είδα και τίποτε παρ’ όλα τα Likes», «με φυλλάδια ή με email πετυχαίνω περισσότερα» είναι μερικές απόψεις που ακούγονται.

Αυτό το άρθρο επιχειρεί να περιγράψει τις λανθασμένες αντιλήψεις και κινήσεις των εταιρειών οι οποίες χρησιμοποιούν τα social media για την προβολή τους, εξετάζοντας παράλληλα τους στόχους τους οποίους μπορούν να πετύχουν μέσα από αυτά.

Τα Social Media ΔΕΝ είναι δωρεάν - «Τα Social Media είναι θέση πλήρους απασχόλησης»

Ο καιρός που τα Social Media ήταν μόνο το Facebook, στο οποίο μπορούσες να φτιάξεις μια ομάδα, ένα προφίλ και να κάνεις αναρτήσεις κειμένων και εικόνων, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Οι πλατφόρμες, αλλά και τα εργαλεία της κάθε πλατφόρμας (σελίδες, ομάδες, διαγωνισμοί, διαφήμιση, κανάλια, albums...) πληθαίνουν, αλλάζουν, καταργούνται, βελτιώνονται, με τέτοιους ρυθμούς ώστε να απαιτείται πλέον ένα εκπαιδευμένο άτομο πλήρους απασχόλησης για να τα παρακολουθεί, ενώ ταυτόχρονα να δημιουργεί την στρατηγική της επιχείρησης και να την υλοποιεί (χωρίς το τεχνικό κομμάτι εννοείται).

Συμπέρασμα: ο ανιψιός που τελείωσε κάποια σχολή και «ξέρει από κομπιούτερ» και «κάνει και social media» μάλλον θα βλάψει παρά θα ωφελήσει. Δεν υποτιμώ κανέναν ανιψιό, όμως ο χειρισμός των social media δεν είναι μόνο αναρτήσεις. Είναι επικοινωνία, συζήτηση με το κοινό, χειρισμός προβλημάτων και κρίσεων, παρακολούθηση ανταγωνισμού, διαφήμιση, ΚΑΙ ποιοτικές, έξυπνες και πρωτότυπες αναρτήσεις, οι οποίες συμβάλουν στην δημιουργία και ενίσχυση της μάρκας.

Οι επιχειρήσεις αργούν να μπουν στο «παιχνίδι» - «The early bird gets the worm»

Ο ευκολότερος τρόπος να πείσεις έναν επιχειρηματία να χρησιμοποιήσει ένα νέο εργαλείο είναι να του δείξεις ότι ήδη το χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές του. Είναι όμως λάθος σαν σκεπτικό. Όπως σε κάθε τι νέο, έτσι και στα Social Media οι περισσότερες επιχειρήσεις (και όχι μόνο οι μικρομεσαίες) μπαίνουν στο «παιχνίδι» αργά: όταν οι ανταγωνιστές τους έχουν φτιάξει μια αξιόλογη παρουσία, έχουν κάνει λάθη και έχουν μάθει από αυτά και έχουν δημιουργήσει μια «φωνή» στο κοινό που θέλουν να προσελκύσουν.

Έτσι, αυτοί που κοιτούν «απ’ έξω» πρέπει να «τρέξουν» ώστε να εδραιώσουν την παρουσία και την φωνή τους. Το καλό με τα Social Media είναι ότι αν μια επιχείρηση συνδυάσει την πρωτοτυπία με την στρατηγική, το χρήσιμο περιεχόμενο και τον διάλογο (μαζί με κάποιο λογικό προϋπολογισμό), ο χρόνος που χρειάζεται να «ακουστεί» και να αποκτήσει κοινό και φωνή δεν είναι μεγάλος. Σε πόσες όμως εταιρείες λογισμικού ή σε πόσα τουριστικά γραφεία ή βιβλιοπωλεία θα κάνει ο υποψήφιος πελάτης Like, Share, Follow, Repin και Retweet; Και γιατί να αφήσετε τον ανταγωνισμό να γίνει αυτός το σημείο αναφοράς για τον πελάτη σας και να σας συγκρίνει συνεχώς μ’ αυτόν;

Θέλουν αποτελέσματα εδώ και τώρα χωρίς ιδιαίτερη «επένδυση» - «Περιεχόμενο, περιεχόμενο, περιεχόμενο»

Ειδικά οι δύσπιστοι επιχειρηματίες οι οποίοι, λόγω ιδιοσυγκρασίας και συνηθειών, «δεν πρόκειται να πεισθούν ακόμη κι αν τους πείσεις», θέλουν να δουν αποτελέσματα εδώ και τώρα. Το λάθος τους είναι διπλό: από τη μια θεωρούν τα Social Media ως (άμεσο) κανάλι πωλήσεων και από την άλλη πιστεύουν πως, επειδή ο αριθμός των χρηστών είναι μεγάλος, πρέπει τα όποια αποτελέσματα να έρθουν γρήγορα ώστε να αποδείξει το μέσο την αξία του.

Την απάντηση του γιατί δεν πρέπει να αναμένει κανείς άμεσα αποτελέσματα την δίνει ο ορισμός των Social Media: είναι «χώροι συνάντησης» στο διαδίκτυο όπου οι άνθρωποι – καταναλωτές μοιράζονται εμπειρίες (κυρίως προσωπικές και λιγότερο καταναλωτικές) με άλλους ανθρώπους.


Ακολουθώντας το παράδειγμα των πωλητών στα αρχαία fora, οι εταιρείες «μπήκαν» στα Social Media επειδή βρίσκεται το κοινό τους και εκεί. Το κοινό όμως στα Social Media μπαίνει κατά κύριο λόγο για «συναναστροφή», μοιράσματα, χαζολόγημα, για να το πούμε απλά, κάποιοι για αναζήτηση πληροφοριών (σε συγκεκριμένες πλατφόρμες), και κάποιοι και για αγορές.

Αυτό σημαίνει ότι ο κύριος στόχος μιας επιχείρησης στα Social Media πρέπει να είναι η αύξηση της αναγνωρισιμότητας και το χτίσιμο της μάρκας της. Και ευτυχώς, τα social media δίνουν αρκετά εργαλεία και χώρο για να κάνει μια εταιρεία γνωστή τη μάρκα της και να πείσει τον υποψήφιο πελάτη για την αξία της. Και τα δύο όμως θέλουν χρόνο και κόπο (περιεχόμενο) αν γίνουν με τους «όρους» των social media (χρήσιμο, πρωτότυπο –και άρα αξιομοίραστο – περιεχόμενο) και όχι μόνο με διαφήμιση.

Χρησιμοποιούν τα Social Media με λάθος τρόπο - «Χωρίς προκαταρκτικά δεν γίνεται»

Το συνηθέστερο λάθος που γίνεται από τις επιχειρήσεις είναι ότι τα χρησιμοποιούν ως μέσο διαφήμισης και όχι ως μέσο επιρροής της γνώμης των δυνητικών πελατών τους. Η μαγεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι σου προσφέρουν άπλετο χώρο για κείμενα, φωτογραφίες, videos, infographics, με τα οποία μπορείς να δείξεις ποια είναι η εταιρεία σου, να δείξεις το προϊόν και την υπηρεσία σου σε χρήση, να βοηθήσεις τον αγοραστή να καταλάβει, εγκαταστήσει, χρησιμοποιήσει το προϊόν σου, να χτίσεις την εικόνα σου λέγοντας «ιστορίες» μέσα από τα μάτια ευχαριστημένων πελατών και γενικότερα να πείσεις για την αξία που προσφέρεις.

Διαβάστε ακόμα: Το καυστικό σχόλιο του Γιάννη και η αφωνία του Μουστάκα...

Ναι, θα κάνεις διαφήμιση, διαγωνισμό, προσφορά κουπονιών, θα δώσεις την δυνατότητα κράτησης και αγοράς μέσα από όλες πλέον τις πλατφόρμες, θα συνδέσεις τις φωτογραφίες των προϊόντων σου με το δικτυακό σου τόπο. Αλλά με τα «προκαταρκτικά» που αναφέραμε παραπάνω, όχι μόνο θα πείσεις περισσότερους να μπουν στο «ψητό» και ν’ αγοράσουν, αλλά – το πιο σημαντικό – θα δημιουργήσεις οπαδούς που θα μιλούν για σένα.

Αντιγράφουν τον ανταγωνισμό - «Άλλο copyright κι άλλο clopyright»

Αν έπρεπε να διαλέξει κανείς ΕΝΑ «εργαλείο» για να τα «καταφέρει» στα Social Media, αυτό θα ήταν η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου. Από την άλλη, το δυσκολότερο βήμα για την εκμετάλλευση των Social Media είναι η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου! 

Γιατί; Γιατί, όπως και η φήμη, δεν αγοράζεται αλλά πρέπει να δημιουργηθεί. Έτσι, η εύκολη λύση είναι να αντιγράφεις τον ανταγωνισμό, όχι μόνο στο περιεχόμενο που ανεβάζει αλλά και στις ενέργειες που διεξάγει: διαφήμιση ο ανταγωνιστής, διαφήμιση κι εμείς, φωτο-διαγωνισμό ο ανταγωνιστής, φωτο-διαγωνισμό κι εμείς, υποστήριξη όσων έχουν υποστεί bulling o ανταγωνιστής, υποστήριξη κι εμείς.

Το αποτέλεσμα; Αρκετοί Likers και Followers οι οποίοι «ακολουθούν» την μάρκα μόνο για προσφορές και δώρα, χωρίς εμπλοκή, σχόλια, αναμετάδοση περιεχομένου (εκτός αν κερδίζουν πόντους σε διαγωνισμό).

Τι μπορώ να περιμένω από τα Social Media; - «Αναγνωρισιμότητα και αύξηση επισκεψιμότητας στο site ή το eshop πρέπει να είναι οι κύριοι στόχοι»

Τα Social Media είναι ιδανικά και πρέπει να τα χρησιμοποιήστε για την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και το χτίσιμο της μάρκας της επιχείρησής σας, διαθέτοντας πρωτότυπο περιεχόμενο που βοηθά τον αναγνώστη επειδή του λύνει προβλήματα, του δίνει χρήσιμες πληροφορίες ή του είναι απλά διασκεδαστικό.

Μέσω κατάλληλων αναρτήσεων στα Social Media μπορείτε να αυξήσετε την επισκεψιμότητα στο site σας.

Μπορείτε επίσης να χτίσετε μια βάση δεδομένων από ονόματα και e-mails μέσω διαγωνισμών, κληρώσεων και γενικότερα προωθητικών ενεργειών που ζητούν αυτά τα στοιχεία από το χρήστη ώστε να συμμετάσχει.

Επίσης, με την δημιουργία εφαρμογών για την διάθεση κουπονιών, κρατήσεων ή την δημιουργία καταστήματος / ανάρτησης προϊόντων μέσα στη παρουσία σας στα social media, μπορείτε να αναμένετε και απευθείας πωλήσεις ή συνεργασίες αν χρησιμοποιήσετε σωστά το LinkedIn.

Τέλος, τα social media έχουν ανέβει στην προτίμηση των καταναλωτών ως μέσο επικοινωνίας και υποστήριξης από τις επιχειρήσεις γιατί το θεωρούν πιο άμεσο (και αναμένουν και άμεση ανταπόκριση στα ερωτήματά τους).

Πηγή: εξαίρετο άρθρο του Αρσένη Πασχόπουλου στο μπλογκ  justonline


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia