To mystery shopping (πελάτης «φάντασμα» ή μυστηριώδης πελάτης) δεν είναι μια νέα πρακτική, καθώς μετρά ήδη οκτώ δεκαετίες ζωής (ανακαλύφθηκε τη δεκαετία του ’40, όταν ορισμένες τράπεζες και αλυσίδες λιανικής προσέλαβαν δήθεν πελάτες, προκειμένου να ελέγξουν την «αρτιότητα» του προσωπικού, κυρίως των ταμιών).


Πρόσφατα την πρακτική αυτή ανακάλυψαν και τα ελληνικά μέσα μαζικής μεταφοράς, προσλαμβάνοντας, στο πλαίσιο της αναβάθμισης του επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών, μυστικούς επιβάτες που θα κυκλοφορούν, για αρχή, στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας. Αυτοί, χωρίς να αποκαλύπτουν την ταυτότητά τους, θα καταγράφουν τα παράπονα των πολιτών και τα προβλήματα που εντοπίζονται κυρίως στα λεωφορεία, αλλά και στα υπόλοιπα μέσα.

Επίσης, οι mystery shoppers (που θα είναι υπάλληλοι ανεξάρτητης εταιρείας που ειδικεύεται στον χώρο), θα αξιολογούν την καθαριότητα των οχημάτων, τη συχνότητα των δρομολογίων, την τήρηση των μέτρων (π.χ. μάσκες, αποστάσεις), αλλά και την συμπεριφορά των οδηγών.