Η χώρα μας ανέκαθεν, μολονότι διέθετε στιβαρά πλεονεκτήματα, όπως ο καλός καιρός και τα μαγικά τοπία, επιδείκνυε μία απάθεια όσον αφορούσε την προσέλκυση ξένων ταινιών ή σειρών (ακόμα και διαφημιστικών γυρισμάτων), που κατά κάποιο τρόπο θα προέβαλαν τη χώρα μας στο εξωτερικό.


Υπήρχαν πάντα πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια για να γυριστούν ταινίες και σειρές στη χώρα. Ηταν σχεδόν αδύνατο να δοθούν άδειες, ειδικά για αρχαιολογικούς χώρους, με αποτέλεσμα ελάχιστες παραγωγές να μας χτυπούν την πόρτα.

Κλείσαμε, μεταξύ άλλων, την πόρτα στον «Ηρακλή», στο «Game of Thrones» και στο σίκουελ του «Mamma Μia» (το οποίο ακόμα μας φέρνει τουρίστες), ενώ φθάσαμε σε σημείο να ζητήσουμε 50.000 ευρώ από την Porsche όταν, στα πλαίσια της παρουσίασης του νέου της μοντέλου, μας ζήτησε να χρησιμοποιήσει το πάρκινγκ του αρχαιολογικού χώρου στο Σούνιο, προκειμένου να τραβήξει φωτογραφίες…

Η Ελλάδα, επιτέλους, αλλάζει ρότα…

Εντούτοις τα τελευταία χρόνια κάτι φαίνεται να αλλάζει. Μάθαμε επιτέλους ότι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό τουριστών, που σύμφωνα με έρευνες υπερβαίνει το 5%, επισκέπτεται προορισμούς που είδε σε κάποια ταινία ή σειρά. Δεν προκαλεί, εξάλλου, έκπληξη ότι πολλοί άγνωστοι προορισμοί αναδείχθηκαν από σειρές που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία.

Εδώ και τρία χρόνια η χώρα μας έχει αρχίσει να προσελκύει ξένες παραγωγές, κάτι που αποδίδεται κυρίως στην πιο ευνοϊκή νομοθεσία, που απλοποιήθηκε και παρέχει οικονομικά κίνητρα στους παραγωγούς - σήμερα, επιδοτείται (cash rebate) το 40% των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου. 

Αυτή η στροφή πλέον προβάλλεται προς τα έξω με την καμπάνια «η Ελλάδα είναι ένα ασφαλές στούντιο», βάσει της οποίας η χώρα προσφέρει ελκυστικά φορολογικά κίνητρα, διαθέτει υψηλό καταρτισμένο προσωπικό και εξαιρετικές τοποθεσίες για κινηματογράφηση.

Συνολικά, το πρόγραμμα του υπουργείου περιλαμβάνει επιχορηγήσεις και φοροαπαλλαγές σε παραγωγούς ξένων ταινιών, σειρών και τηλεπαιχνιδιών, τους οποίους ωστόσο ενθαρρύνει να προσλάβουν προσωπικό και τεχνικούς από την Ελλάδα, βοηθώντας έτσι και την ελληνική οικονομία. Την ίδια στιγμή απλοποιήθηκαν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, όταν τα παλαιότερα χρόνια απαιτείτο η αρμόδια επιτροπή να μελετήσει όχι απλά τη σύνοψη της ταινίας αλλά όλο το σενάριο.  

Από τον Απρίλιο του 2018, σύμφωνα με την Καθημερινή, μέχρι και τον περασμένο Ιούλιο, το συνολικό ποσό της επιχορήγησης που έχουν λάβει οι παραγωγοί ανέρχεται σε 29 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε δαπάνες 86 εκατ. ευρώ για 89 οπτικοακουστικά έργα. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής (μέχρι και τον Ιούλιο), στις παραγωγές που έχουν υποστηριχθεί, έχουν απασχοληθεί 26.500 άτομα, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί κινηματογραφικά γυρίσματα σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες σε όλη την Ελλάδα.

«Η Χαμένη Κόρη» στις Σπέτσες...

Πριν δύο μήνες, για παράδειγμα, κατέφθασε στις Σπέτσες το συνεργείο διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής με διάσημους σταρ όπως η Ολίβια Κόλμαν και η Ντακότα Τζόνσον στους πρωταγωνιστικούς ρόλους για τα γυρίσματα της «Χαμένης Κόρης». Τα γυρίσματα κράτησαν ένα μήνα και η ιστορία διαδραματίζεται στη Νότια Ιταλία, αν και «πλειοδότησαν» οι Σπέτσες.

Σύμφωνα με την ανταποκρίτρια των FT, ορισμένα από τα αναμενόμενα κέρδη της ταινίας «Χαμένη Κόρη», θα αποδοθούν στην τοπική οικονομία των Σπετσών. Όπως σημειώνει και η ίδια, τα γυρίσματα της «Χαμένης Κόρης» πήγαν τόσο καλά, που προσέλκυσαν τον «Μάγο», τηλεοπτική σειρά που βασίζεται στο μπεστ σέλερ της δεκαετίας του ’60 του Τζον Φόουλς, ο οποίος έζησε και δίδαξε στο νησί.