Το all inclusive βλάπτει σοβαρά την τοπική οικονομία

Την αγανάκτηση και έντονη δυσφορία τους στο σύστημα all inclusive που κυριαρχεί στις περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες της Ρόδου (και εν γένει της τουριστικής Ελλάδας), εκφράζουν οι ιδιοκτήτες εστιατορίων του νησιού, σύμφωνα με ανακοίνωση του σωματείου τους, το οποίο ζητά από τους ξενοδόχους να υιοθετήσουν παλαιότερη πρόταση της αναπληρώτριας υπουργού τουρισμού Έλενας Κουντουρά, που πρότεινε τη συνεργασία μεταξύ εστιατόρων και ξενοδόχων, οι οποίοι θα χορηγούν ειδικά voutcher στους τουρίστες, προκειμένου ένα γεύμα ημερησίως, να λαμβάνει χώρα στα τοπικά εστιατόρια.

Όπως επισημαίνουν, «το μοντέλο all inclusive, εμπνευσμένο από τους τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού, έρχεται σε πλήρη αντίθεση, με τα οικονομικά συμφέροντα της τοπικής κοινωνίας», το οποίο αναμφίβολα  δημιουργεί κραδασμούς στην τοπική οικονομία αφού η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων «φυτοζωεί» από την έλλειψη πελατών.

«Το απρόσωπο σύστημα με ‘’τα βραχιολάκια της συμφοράς’’ και η ανύπαρκτη σχέση μεταξύ του παροχέα υπηρεσιών και του τουρίστα, που χαρακτηρίζει το all inclusive, οδηγούν στο να μην προτιμήσουν ξανά οι τουρίστες τον ίδιο τουριστικό προορισμό, όπως συνέβαινε στον τόπο μας» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση του σωματείου εστιατόρων, επισημαίνοντας επίσης ότι η χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων τροφίμων και ποτών (π.χ. πέρυσι τα περισσότερα ξενοδοχεία προμηθεύτηκαν κατεψυγμένο μουσακά και ψωμάκια από την Κίνα…) συχνά προκαλεί τη δυσαρέσκεια των επισκεπτών.

«Η διαιώνιση του σημερινού, απαράδεκτου μοντέλου all inclusive, απειλεί κατάφωρα τον χαρακτήρα του προορισμού της Ρόδου, που οι τουρίστες πληρώνουν για να δουν, αφού από την αρχή μέχρι το τέλος των διακοπών τους, δραστηριοποιούνται στον ξενοδοχειακό χώρο, ως σύγχρονοι φυλακισμένοι» καταλήγει η ανακοίνωση.

Η ανακοίνωση των εστιατόρων της Ρόδου σαφέστατα αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, καθώς φέτος, παρά την αύξηση στις αφίξεις, τα τουριστικά έσοδα σημείωσαν βουτιά, κάτι το οποίο χρεώνεται σε μεγάλο βαθμό στο all inclusive, που δίνει τη δυνατότητα στον Ευρωπαίο τουρίστα να περάσει μία εβδομάδα στη χώρα μας, με όλα πληρωμένα, πληρώνοντας 400-500 ευρώ. Ως εκ τούτου, προσελκύονται τουρίστες χαμηλού ή μεσαίου εισοδηματικού επιπέδου, που δεν ξοδεύουν.

Βέβαια, για να κάνουμε και τον συνήγορο του διαβόλου, το all inclusive είναι σε μεγάλο βαθμό απόρροια της αισχροκέρδειας και της παροχής κακής σχέσης ποιότητας-τιμής, κατά τα προηγούμενα χρόνια, από πλευράς των τουριστικών επιχειρήσεων και δη των εστιατορίων.

Αλήθεια, πόσα «greek tavernas» προσέφεραν καλό value for money, πόσα πρόσεξαν τους πελάτες τους, πόσα ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους, πόσα φρόντισαν να επενδύσουν εκ νέου τα κέρδη τους (μόνο από τους φθαρμένους και ξεβαμμένους από τον ήλιο καταλόγους αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα χρήματα διοχετεύονται αλλού), πόσα επένδυσαν στο μάρκετινγκ και το promotion;
Εν κατακλείδι, πόσα από αυτά τα greek tavernas πρόσφεραν πραγματικά ελληνικά φαγητά, πέραν του μουσακά, της χωριάτικης σαλάτας, του γύρου (σουβλάκι) και του τζατζικιού; Δυστυχώς ελάχιστοι, καθώς δεκαετίες τώρα αδυνατούμε να προωθήσουμε την πλούσια τοπική γαστρονομία.

Πώς θα πάμε, άραγε, μπροστά και θα προσελκύσουμε τον ποιοτικό τουρίστα, όταν, όπως δήλωσε εύστοχα ο Κωνσταντίνος Ανδριανόπουλος, εμπνευστής του Σχολείου Τουρισμού στην Καλαμάτα, «πουλάμε 'πλαστικές πατάτες' και 'χωριάτικη σαλάτα Βερολίνου, αντί να χρησιμοποιούμε τα τοπικά ποιοτικά μας προϊόντα και να επιμένουμε σ' αυτά. Από το ούζο, το κρασί και το τσίπουρο μέχρι την κουζίνα μας»;.

Κάποια στιγμή πρέπει όλοι, ξενοδόχοι, εστιάτορες και τουριστικοί φορείς, να κάνουν την αυτοκριτική τους και να σπεύσουν να διορθώσουν τα κακώς κείμενα. Αν δεν το πράξουν σύντομα, τότε η ζοφερή κατάσταση που επικρατεί σήμερα (φυσικά δεν μιλάμε για την εξάλειψη του φαινομένου του all inclusive) δεν θα αλλάξει.

Ας αντιληφθούμε επιτέλους ότι η ευλογημένη χώρα μας μπορεί να προσφέρει σαφώς περισσότερα από αυτά που τώρα προσφέρει. Όταν αυτό γίνει πράξη, τότε θα έρθει και ο ποιοτικός τουρίστας, ο οποίος θα κινήσει και την τοπική οικονομία.

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia