Τα Έξι Αδέρφια

O Ροδόλφος Μαζεράτι και η σύζυγός του ίσως να επιθυμούσαν να είχαν και ένα κοριτσάκι, αν και τα έξι αγόρια τους (το έβδομο πέθανε λίγους μήνες μετά τη γέννησή του) κάποια στιγμή θα τους έκαναν περήφανους, αφού θα έβαζαν τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που μέχρι τις μέρες μας εξακολουθεί να κατασκευάζει εκπληκτικά αυτοκίνητα.
Ουσιαστικά, ήταν τα πέντε αδέρφια (Κάρλο, Αλφιέρι, Μπίντο, Ετόρε και Ερνέστο – γεννημένοι μεταξύ 1881 και 1898) που ασχολήθηκαν με την αυτοκινητοβιομηχανία. Ο έκτος, ο Μάριο, έγινε καλλιτέχνης, όμως ήταν αυτός που το 1926 σχεδίασε το σήμα της Maserati, την τρίαινα του Ποσειδώνα, ιστορικό έμβλημα της Μπολόνιας, μέχρι τότε έδρα της εταιρείας.
Όλα ξεκίνησαν το 1898, όταν ο Κάρλο, ο μεγαλύτερος αδερφός, κατασκεύασε μία μονοκύλινδρη μηχανή εσωτερικής καύσεως για ποδήλατα. Το δημιούργημά του τράβηξε την προσοχή ενός επιχειρηματία, που άρχισε να κατασκευάζει τέτοιες μηχανές και, με αναβάτη τον Κάρλο, να συμμετέχει σε αγώνες μοτοσικλετών. Αργότερα απασχολήθηκε στη Fiat (τωρινό ιδιοκτήτη της Maserati) και σε μία άλλη επιχείρηση ως οδηγός δοκιμαστικών μοντέλων. Δυστυχώς, η πολλά υποσχόμενη καριέρα του τερματίστηκε το 1910, όταν αρρώστησε και πέθανε, σε ηλικία μόλις 29 χρονών.
Τα υπόλοιπα αδέρφια, που εμπνεύστηκαν από τον μεγαλύτερο αδερφό, ακολούθησαν ανάλογη καριέρα, δουλεύοντας σε διάφορες εταιρείες ως μηχανικοί και τεχνικοί. Το 1914, χρονιά που ξέσπασε ο πόλεμος, τα τέσσερα αδέρφια ένωσαν τις δυνάμεις τους, ιδρύοντας στη Μπολόνια ένα εργοστάσιο μηχανολογικών κατασκευών,
όπου κατασκεύαζαν εξαρτήματα –αργότερα και αγωνιστικά αυτοκίνητα– κατά παραγγελία. Η νεοσύστατη εταιρεία απέκτησε πολύ καλή φήμη λόγω της ποιότητας της δουλειάς των αδερφών Μαζεράτι, με αποτέλεσμα οι παραγγελίες να διαδέχονται η μία την άλλη.
Την ίδια στιγμή, ο Αλφιέρι, η κεφαλή της εταιρείας, συμμετείχε σε αγώνες με αρκετές πρωτιές και γενικά με μια πολύ καλή παρουσία μέχρι το 1927, όταν τραυματίστηκε σοβαρά κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, αφήνοντας τον Ερνέστο τον μοναδικό αδερφό που συμμετείχε σε αγώνες.
Το 1926, κατασκευάστηκε το πρώτο Maserati αυτοκίνητο, το Tipo 26, το οποίο έφερε πάνω του την τρίαινα του Ποσειδώνα. Με το αμάξι αυτό έτρεξε στους αγώνες το επόμενο έτος ο Ερνέστο, ο οποίος κατάφερε να τερματίσει πρώτος, στέλνοντας ένα μήνυμα σε όλους για τις δυνατότητες των αυτοκινήτων Maserati. Είναι χαρακτηριστικό της επιτυχίας τους, ότι μέχρι το 1934 τα αδέρφια Μαζεράτι ήταν οι πρώτοι κατασκευαστές μονοθέσιων αγωνιστικών σε όλο τον κόσμο.
Μία ακόμα καινοτομία τους ήταν το Birdcage (κλουβί), ένα πλαίσιο-χωροδικτύωμα που τοποθετείτο γύρω από τη θέση του οδηγού. Οι ανταγωνιστές της άρχισαν να την κοροϊδεύουν, μέχρι τη στιγμή που αντιλήφθηκαν την ανωτερότητα του πλαισίου της, οπότε το αντέγραψαν.
Με τον Ερνέστο στο τιμόνι της επιχείρησης, μετά τον πρόωρο θάνατο του Αλφιέρι το 1932, η Maserati συνέχισε την ανοδική της πορεία. Μεγαλύτερή της επιτυχία ήταν όταν κέρδισε δύο φορές συνεχόμενα το ράλι της Ινδιανάπολης, ένα κατόρθωμα που δεν είχε επιτύχει μέχρι τότε κανένα ευρωπαϊκό αυτοκίνητο.
Λίγο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα τρία εναπομείναντα αδέρφια αποφάσισαν να πουλήσουν τις μετοχές τής επιχείρησής τους σε μία ιταλική οικογένεια βιομηχάνων, με την προϋπόθεση να παραμείνουν στις θέσεις τους για 10 ακόμη χρόνια. Είναι άγνωστο για ποιο λόγο έφθασαν σε αυτή την απόφαση, αφού δεν αντιμετώπιζαν οικονομικά προβλήματα – προφανώς δεν διέθεταν έντονο επιχειρηματικό πνεύμα. Πάντως, μετά το πέρας των 10 ετών καμιά από τις δύο πλευρές δεν ενδιαφέρθηκε να ανανεώσει τη συμφωνία.

Γνωρίζατε ότι…

Η Maserati δεν ήταν µόνο η πιο παλιά εταιρεία κατασκευής αγωνιστικών από αυτές που υπάρχουν µέχρι σήµερα, αλλά είχε σηµειώσει και αρκετές πρωτοπορίες. Είχε φθάσει σε τόσο υψηλό επίπεδο που κάποια εποχή προµήθευε την Scuderia Ferrari, στην οποία ανήκει από το 1999, µε αγωνιστικούς κινητήρες. 

Η Maserati συνέχισε να κυριαρχεί στις πίστες μέχρι τη δεκαετία του 1950, οπότε ο ανταγωνισμός εντάθηκε, κυρίως από την Alfa Romeo και την Ferrari. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις άρχισαν για πρώτη φορά να μειώνονται, αναγκάζοντας την οικογένεια των βιομηχάνων, που αντιμετώπιζε πια το φάντασμα της χρεοκοπίας, να στραφεί στην παραγωγή πολυτελών, σπορ αυτοκινήτων.
Η αρχή έγινε με το 3500GT, ένα ισχυρό και όμορφο αυτοκίνητο που έκλεψε την παράσταση στην Έκθεση της Γενεύης, το 1957. Μία νέα εποχή είχε ανατείλει για την Maserati, που αποφάσισε σιγά σιγά να αποσυρθεί από τους αγώνες αυτοκινήτων, προσδίδοντας έτσι στην εταιρεία μια νέα εικόνα, όπως ακριβώς την ξέρουμε σήμερα.


Πηγή: Ιστορίες Τεσσάρων Τροχών (Εκδ. Σταμούλης)