Πολύ πριν εμφανιστεί η Amazon και η έννοια του “online delivery”, το 1897 στο κέντρο του Σικάγο εξελισσόταν μια μικρή επανάσταση. Στους πολυσύχναστους δρόμους της πόλης, ανάμεσα σε άμαξες, τραμ και πλήθη πεζών, μια σειρά από κομψές ξύλινες άμαξες τραβούσαν τα βλέμματα. Δεν ήταν απλώς μέσα μεταφοράς∙ ήταν τα delivery wagons του θρυλικού πολυκαταστήματος Marshall Field & Company, ενός καταστήματος που άλλαξε για πάντα τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το εμπόριο και την εξυπηρέτηση πελατών.
Οι περίτεχνες κατασκευές έφεραν περήφανα το όνομα του καταστήματος ζωγραφισμένο με χρυσά γράμματα στα πλάγια. Οι στιβαροί ίπποι τραβούσαν το φορτίο με χάρη, ενώ οι οδηγοί, πάντα καλοντυμένοι με στολές που θύμιζαν αξιωματικούς, περιδιάβαιναν τους δρόμους της πόλης μεταφέροντας κάθε είδους αγαθά: πολυτελή υφάσματα, εκλεκτά ρούχα, έπιπλα, ακόμη και γκουρμέ τρόφιμα. Για τους εύπορους κατοίκους του Σικάγο, η άφιξη της άμαξας του Marshall Field’s μπροστά στο σπίτι τους ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή παράδοση∙ ήταν σύμβολο κύρους και ένδειξη εμπιστοσύνης.
Αυτές οι άμαξες δεν μετέφεραν μόνο προϊόντα - μετέφεραν μια υπόσχεση. Την υπόσχεση ότι η πολυτέλεια και η εξυπηρέτηση μπορούν να φτάσουν μέχρι την πόρτα σου, γρήγορα και με φινέτσα. Σε μια εποχή που οι περισσότερες επιχειρήσεις βασίζονταν ακόμη στη φυσική παρουσία του πελάτη, το Marshall Field’s τόλμησε να κάνει κάτι πρωτοποριακό: να φέρει το κατάστημα στους ανθρώπους.
Η εικόνα των αμαξών αυτών να κινούνται παντού -στις γέφυρες του ποταμού, στα στενά γεμάτα εργάτες και στις λεωφόρους με τις κυρίες της καλής κοινωνίας- αποτύπωνε τη μαγεία μιας πόλης που μεγάλωνε και εξελισσόταν. Το Σικάγο στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν μια πόλη γεμάτη φιλοδοξία και το Marshall Field’s, με την αφοσίωσή του στην ποιότητα και την εμπειρία του πελάτη, έγινε σύμβολο αυτής της φιλοδοξίας.
Εκείνες οι κομψές ξύλινες άμαξες ήταν οι πρόγονοι των σημερινών φορτηγών της Amazon και των courier. Μόνο που τότε, κάθε παράδοση συνοδευόταν από την αίγλη της εποχής, το άρωμα του ξύλου και της άμαξας, και τη βεβαιότητα ότι πίσω από κάθε προϊόν υπήρχε ένα χαμόγελο, ευγένεια και σεβασμός. Το Marshall Field’s δεν παρέδιδε απλώς δέματα, αλλά εμπειρίες.
