Σήμερα, όταν κάποιος ψάχνει “καλύτερο μεξικάνικο εστιατόριο κοντά μου” ή “ξενοδοχείο με πάρκινγκ στην Κηφισιά”, τα αποτελέσματα (είτε όταν κάνει αναζήτηση στην Google, όπου πάνω πάνω υπάρχει η “επισκόπηση AI”, είτε απευθείας από τα εργαλεία AI), δεν προέρχονται απλώς από ιστοσελίδες ή αφιερώματα σε εφημερίδες ή περιοδικά. Βασίζονται σε αυτά που έχουν πει οι πελάτες στις κριτικές τους.
Τα εργαλεία AI αναλύουν τη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι πελάτες σε Google reviews, TripAdvisor, Booking και social media. Αυτές οι φράσεις δεν επηρεάζουν μόνο τη φήμη σας - πλέον καθορίζουν και το πώς κατατάσσεστε στα αποτελέσματα αναζήτησης που δημιουργεί η τεχνητή νοημοσύνη.
Με άλλα λόγια: Οι πελάτες σας γράφουν το SEO σας.
Τα νέα συστήματα AI χρησιμοποιούν επεξεργασία φυσικής γλώσσας (NLP) για να καταλάβουν σε τι πραγματικά ξεχωρίζει μια επιχείρηση. Δεν έχει σημασία μόνο τι λέει το site σας, αλλά κυρίως πώς σας περιγράφουν οι πελάτες σας.
Αν για παράδειγμα πολλοί πελάτες γράφουν: “Τέλειο για οικογένειες με μικρά παιδιά”, “Η καλύτερη μηλόπιτα στην Αθήνα”, “Γρήγορη και οικονομική εξυπηρέτηση”, τότε το AI αρχίζει να σας κατατάσσει σε αυτές τις κατηγορίες. Έτσι, όταν κάποιος ρωτήσει “ρομαντικά εστιατόρια” ή “καλύτερο οικογενειακό ξενοδοχείο”, έχετε περισσότερες πιθανότητες να εμφανιστείτε, ακόμα κι αν δεν έχετε γράψει ποτέ αυτές τις λέξεις στην ιστοσελίδα σας.
Πλέον τα keywords (π.χ. καθαρό ξενοδοχείο, καλή εξυπηρέτηση, φιλικό προσωπικό, καλή σχέση ποιότητας-τιμής, οικονομικά δίδακτρα) τα γράφουν οι πελάτες σας στις κριτικές και στα σχόλιά τους, με βάση πάντα την εμπειρία που είχαν.
Τι σημαίνει αυτό για εσάς;
Δημιουργήστε μία ξεκάθαρη ταυτότητα. Πώς θέλετε να σας ξέρουν οι πελάτες σας;
Ενθαρρύνετε τις αυθεντικές και συγκεκριμένες κριτικές. Μην περιμένετε να έρθουν μόνες τους, ζητήστε τες.
Παρακολουθήστε τη γλώσσα στις κριτικές. Δείτε αν οι λέξεις που χρησιμοποιούν οι πελάτες ταιριάζουν με την ταυτότητα που θέλετε να χτίσετε. Αν όχι, προσαρμόστε την εμπειρία.
Καταγράψτε το συναίσθημα. Το AI δεν “διαβάζει” μόνο λέξεις-κλειδιά, αλλά και τον τόνο: θετικό, ουδέτερο, αρνητικό. Έτσι, το “ωραίο φαγητό, αλλά πολύ αργή εξυπηρέτηση” δεν σας κατατάσσει απαραίτητα στα “φιλικά εστιατόρια”, αλλά ίσως στα “καλά αλλά αργά”.
Χαρακτηριστείτε από συνέπεια. Η συνέπεια εμπειρίας είναι κρίσιμη: δεν αρκούν λίγες θετικές κριτικές, αλλά μια σταθερή ροή κριτικών που δημιουργούν ξεκάθαρο “προφίλ” για την επιχείρηση.
Εν κατακλείδι, η εμπειρία που περιγράφουν οι πελάτες γίνεται σήμερα η "σημαία" της επιχείρησης στον ψηφιακό κόσμο. Κάθε εμπειρία που ζει ο πελάτης και κάθε λέξη που αφήνει σε review μπορεί να λειτουργήσει σαν “SEO λέξη-κλειδί” που εσύ δεν έγραψες, αλλά θα σε ακολουθεί στην κατάταξη.