Success Trap. Τι είναι και πώς μπορεί να εξελιχθεί σε "παγίδα θανάτου"

Εργάστηκα για χρόνια σε μία επιχείρηση που ήταν ηγέτης στο χώρο της. Είχε εξειδικευτεί για να καλύψει τις ανάγκες μιας niche αγοράς και είχε καταφέρει για χρόνια να βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά από τους άλλους.

Μετά από χρόνια, θαμπωμένη από την επιτυχία και πιστεύοντας ότι διέθετε το άγγιγμα του Μίδα, επαναπαύτηκε στις δάφνες της, υπέπεσε σε λάθος κινήσεις. Δεν καινοτόμησε, έπαψε να ακούει πελάτες και συνεργάτες, παρέμεινε προσκολλημένη σε στρατηγικές του παρελθόντος. Σήμερα πλέον αυτή η εταιρεία φαίνεται ότι πνέει τα λοίσθια…

Στο επιχειρείν υπάρχει ένα δύσκολο στάδιο, και αυτό είναι μεταξύ της ανάπτυξης και της ωρίμανσης μιας επιχείρησης. Το στάδιο της ανάπτυξης, όπου η εταιρεία πάει… τρένο (πωλήσεις και κέρδη απογειώνονται) συχνά λειτουργεί ως «ξελογιάστρα», καθώς πιστεύεις ότι όλα έχουν μπει στον αυτόματο και ότι η κερδοφορία και η κυρίαρχη θέση στην αγορά θα είναι ο κανόνας. 

Ιδιαίτερα προς τα τέλη της φάσης αυτής, και ενώ έχουν ήδη εμφανιστεί οι πρώτοι ανταγωνιστές, πιστεύεις ότι είσαι άτρωτος, ότι -καθότι έχεις δημιουργήσει ένα δυνατό brand name- η αγορά δεν θα σου γυρίσει ποτέ την πλάτη. 

Στη φάση αυτή ταιριάζει γάντι αυτό που λένε οι Αμερικάνοι: go for the next big thing. Ετσι θα είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό (όπως είχε κάνει η Kodak, που για 80 χρόνια ήταν σταθερά 10 χρόνια μπροστά από τον ανταγωνισμό).

Χωρίς να το αντιληφθείς, εφησυχάζεις. Συχνά γίνεσαι αλαζόνας και ξεχνάς ότι όλα κάνουν τον κύκλο τους. Σταματάς να καινοτομείς και να αναζητάς τρόπους να βελτιωθείς. Σταματάς να ακούς την αγορά, να κάνεις έρευνα, να μελετάς σχόλια και παράπονα. Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός τρέχει, το περιβάλλον αλλάζει. 

Ξαφνικά βρίσκεσαι με την πλάτη στον τοίχο. Ζεις ακόμα με τις δάφνες του παρελθόντος και αναρωτιέσαι τι πήγε στραβά. Όμως πια είναι αργά. Χωρίς να το αντιληφθείς, έχεις βρεθεί στο στάδιο της παρακμής. Οι εξελίξεις σε έχουν ξεπεράσει.

Κανείς δεν έχει συμβόλαιο με την επιτυχία. Πρόκειται για μια «παγίδα επιτυχίας» (success trap), όπως αποκαλείται, στην οποία έχουν υποπέσει ακόμα και κολοσσοί, όπως η Nokia, η Kodak και η Polaroid. Γιατί όχι και εσύ; 

Με πιο απλά λόγια: Το success trap είναι όταν η επιτυχία του παρελθόντος σε κάνει να αγνοείς την ανάγκη για αλλαγή ή εξέλιξη. Μια ατάκα που χαρακτηρίζει αυτή την έννοια είναι το «τόσα χρόνια δουλεύω έτσι και πέτυχα, γιατί να αλλάξω τώρα;».

Ο Bill Gates, ιδρυτής της Microsoft, το είχε θέσει πολύ εύστοχα: “Success is a lousy teacher. It seduces smart people into thinking they can’t lose”. Με τα λόγια αυτά περιγράφεται με τον πλέον γλαφυρό τρόπο το πώς η πρότερη επιτυχία μπορεί να θολώσει τα νερά και ως εκ τούτου να σε παρεμποδίσει να δεις ξεκάθαρα το παρόν και το μέλλον.


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia