Μπορεί να έχουν περάσει 10 ολόκληρα χρόνια από τότε που βγήκε στις αίθουσες το άκρως επιτυχημένο, αν κρίνουμε από τις εισπράξεις, μιούζικαλ Mamma mia, που γυρίστηκε στην Σκόπελο και την Σκιάθο, ωστόσο τα δύο αυτά νησιά, που «πνίγηκαν» τα κατοπινά χρόνια από τουρίστες (γνωστούς και ως film tourists) εξακολουθούν ακόμη και σήμερα να εξαργυρώνουν τη δημοφιλία τους που προέκυψε από την εν λόγω ταινία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 2010 στη Σκόπελο, που παρουσιάζεται πλέον στις διεθνείς εκθέσεις ως «Skopelos, the island of Mamma Mia!». παντρεύονταν μόνο Έλληνες, κυρίως ντόπιοι. Τα τελευταία, όμως, χρόνια το νησί δέχεται αιτήματα από όλο τον κόσμο για την τέλεση γάμων στα μέρη όπου έγιναν τα γυρίσματα, ενώ εξακολουθεί και υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους για αγορά ακινήτων.
Μόνο το 2017 έγιναν στο νησί 70 γάμοι (ένας γάμος κάθε πέντε περίπου μέρες), με τον αριθμό των  καλεσμένων να κυμαίνεται από 40 μέχρι 180 άτομα, αρκετοί από τους οποίους επιστρέφουν την επόμενη χρονιά για διακοπές.

Λίγη ιστορία…
Φυσικά, το Mamma mia δεν ήταν η πρώτη ταινία που γυρίστηκε στην Ελλάδα. Προηγήθηκαν κινηματογραφικές ταινίες που έγραψαν ιστορία όπως: «Αλέξης Ζορμπάς», «Το παιδί και το δελφίνι», «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι», «Lara Croft: Tomb Raider», «Απέραντο γαλάζιο». Οι ταινίες αυτές ανέδειξαν σε ένα παγκόσμιο κοινό τα σχετικά άσημα μέχρι τότε θέλγητρα της χώρας μας, με αποτέλεσμα να προσελκυστούν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες.  
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μετά την προβολή των ταινιών «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft» αυξήθηκε ο τουρισμός στην Κεφαλονιά κατά 14% και στη Σαντορίνη κατά 12%.

Ο κινηματογράφος ως μέσο προβολής…
Ο κινηματογράφος δικαίως θεωρείται ως ένα από τα πιο ισχυρά προωθητικά εργαλεία μιας χώρας - σύμφωνα με μια έρευνα, μια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί από μόνη της να αυξήσει το ΑΕΠ κατά 39 εκατ. Σε αντίθεση με μια συμβατική διαφημιστική εκστρατεία, που συνήθως βρίθει ελαττωμάτων (π.χ. σχετικά υψηλό κόστος, βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, συχνά περνά απαρατήρητο το μήνυμα), ο κινηματογράφος μπορεί να βάλει, όπως έχει αποδείξει η ιστορία, μία άγνωστη περιοχή στον τουριστικό χάρτη.
Η προσέλκυση κινηματογραφικών ταινιών παρουσιάζει πληθώρα πλεονεκτημάτων. Το μήνυμα που περνάει δεν χαρακτηρίζεται από ανταγωνισμό (δεν υπάρχουν άλλα διαφημιστικά μηνύματα που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή των δεκτών) και αφομοιώνεται πιο εύκολα από το κοινό καθώς είναι μέρος της πλοκής και δεν είναι ένα απλό διαφημιστικό μήνυμα του τύπου «κλείσε τώρα».
Συν τοις άλλοις, πέρα από τη διαχρονικότητά του (το μήνυμα παραμένει ισχυρό για χρόνια), συνήθως προσελκύει το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου, ιδιαίτερα όταν πρωταγωνιστούν τρανταχτά ονόματα, ο οποίος προσφέρει, επίσης, ευκαιρίες για δωρεάν δημοσιότητα.

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας…
Στον τομέα της απασχόλησης, τώρα, μία μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να δημιουργήσει  διαχρονικά θέσεις εργασίας, καθώς ήδη από τη διάρκεια των γυρισμάτων η τοπική οικονομία θα ωφεληθεί τα μάλα, αφού θα δημιουργηθούν ανάγκες για κομπάρσους,  άτομα που θα απασχολούνται σε καταλύματα, εστιατόρια, καταστήματα με παραδοσιακά προϊόντα κ.λπ.
Δεν είναι τυχαίο ότι, όπως είδαμε, ακόμη και σήμερα η βιομηχανία του γαμήλιου τουρισμού στη Σκόπελο καλά κρατεί, με αποτέλεσμα τουρίστες να καταφθάνουν όλο το χρόνο στο νησί για να παντρευτούν, δίνοντας δουλειά σε ανθρώπους διαφόρων ειδικοτήτων (wedding planners, μεσίτες, φωτογράφους, ζαχαροπλάστες κ.λπ.).

Τι κάνουμε στραβά…
Αν και σχεδόν κανείς στην χώρα μας δεν αμφισβητεί τις ευεργετικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει μία κινηματογραφική ταινία όχι μόνο για την τοπική-περιφερειακή οικονομία αλλά και στην ενδυνάμωση του brand ενός προορισμού, εντούτοις κάτι κάνουμε, δεκαετίες τώρα, λάθος, καθώς ακόμη και ταινίες με έντονο ελληνικό ενδιαφέρον (π.χ. από την αρχαία Ελλάδα) γυρίστηκαν σε άλλες χώρες – ακόμη και το sequel του Mamma mia γυρίστηκε πριν λίγους μήνες στην Κροατία.
Δυστυχώς η χώρα μας δεν διαθέτει ακόμη Film Comission Office, που θα έκανε τη ζωή των άμεσα εμπλεκόμενων σε μια κινηματογραφική παραγωγή πιο εύκολη. Την ίδια στιγμή, όταν οι άλλες χώρες προσφέρουν γη και ύδωρ (εκπτώσεις και επιστροφές φόρων - στην Κροατία παρέχεται, για επενδύσεις που υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο ευρώ, η δυνατότητα επιστροφής του 20% των εξόδων παραγωγής), εμείς εξακολουθούμε να σφυρίζουμε αδιάφορα…