Camel. Οταν επιστράτευσε γιατρούς για να διαφημίσει τα τσιγάρα της...

Η R.J.Reynolds, παραγωγός των Camel, είχε ένα πρόβλημα τη δεκαετία του 1940: οι Αμερικανοί άρχισαν να ανησυχούν για τις επιπτώσεις του καπνίσματος στην υγεία τους. Εκείνη την εποχή υπήρχαν ήδη ανησυχίες για τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος, αλλά δεν υπήρχαν ακόμα οι ξεκάθαρες επιστημονικές αποδείξεις που αναδείχθηκαν τη δεκαετία του ’50-’60. Έτσι επιστράτευσαν τη δημιουργικότητά τους στο μάρκετινγκ.

Διένειμαν δωρεάν τσιγάρα σε ιατρικά συνέδρια και στη συνέχεια διεξήγαγαν έρευνες στους γιατρούς, ρωτώντας τους "ποια είναι τα αγαπημένα σας τσιγάρα;"… «επιμολύνοντας» τρόπον τινά τα αποτελέσματα.

Οι γιατροί, προφανώς, απάντησαν “Camel”. Τώρα πια η R.J.Reynolds μπορούσε να ισχυριστεί ότι οι γιατροί, οι αλλιώς οι opinion leaders στη γλώσσα του μάρκετινγκ, προτιμούν τη μάρκα της.

Προς επίρρωση αυτού, το 1946 η Camel έβγαλε μια διαφήμιση ισχυριζόμενη ότι “More doctors smoke Camels than any other cigarette” (περισσότεροι γιατροί καπνίζουν Camel από οποιοδήποτε άλλο τσιγάρο).

Δεν έμειναν όμως μόνο σε αυτό, αλλά χρηματοδότησαν έρευνες σε ιατρικά περιοδικά, ανέλαβαν ως χορηγοί σε ιατρικά συνέδρια και προσέλαβαν γιατρούς στο νεοσύστατο τμήμα “Medical Relations Division”, ώστε να πείσουν και τους πλέον δύσπιστους ότι τα Camel ήταν ένα «υγιεινό» τσιγάρο. 

Το κόλπο έπιασε. «Το συνιστάται από γιατρούς» (authority bias), που υπερτονιζόταν σε όλο το διαφημιστικό υλικό της εταιρείας, έκανε το κοινό να εμπιστευτεί τη μάρκα – εξάλλου, εμπιστευόταν τους γιατρούς. 

Ουσιαστικά, το authority bias μας ωθεί να εμπιστευτούμε τους ειδικούς, τις αυθεντίες, ακόμα και αν αυτό είναι κόντρα στην κρίση μας.

Η καμπάνια με τους γιατρούς της Camel διήρκεσε μέχρι το 1964, κοντά δύο δεκαετίες, όταν η Έκθεση του Υπουργού Υγείας των ΗΠΑ τα άλλαξε όλα. Μετά τη δεκαετία του ’60, με τις πρώτες μεγάλες ιατρικές μελέτες που συνέδεσαν το κάπνισμα με τον καρκίνο των πνευμόνων, τέτοιες καμπάνιες σταμάτησαν και τελικά απαγορεύτηκαν συλλήβδην οι διαφημίσεις καπνού. 

Η Camel βέβαια είχε προλάβει να αποκομίσει μερικά δισ. δολάρια σε κέρδη, απλά βασιζόμενη σε ένα ψέμα. Η επιτομή της παραπλανητικής διαφήμισης… 

Διαβάστε ακόμα: Camel. Η άγνωστη ιστορία του πρώτου μοντέρνου τσιγάρου{alertInfo}


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia