Καλοκαίρι 1985.
Οι ΗΠΑ του Ronald Reagan εκδίδουν ταξιδιωτική οδηγία για την Ελλάδα, λόγω της τρομοκρατίας στη Μέση Ανατολή (και συγκεκριμένα της αεροπειρατείας σε αεροσκάφος της TWA), συστήνοντας στους Αμερικάνους τουρίστες να αποφύγουν την «επικίνδυνη» χώρα μας.
Μπροστά στην οικονομική καταστροφή που διαφαινόταν (με τα αεροπλάνα και τα κρουαζιερόπλοια να είναι άδεια από τουρίστες), ο ΕΟΤ, που την χρονιά εκείνη ανέμενε τουλάχιστον 500.000 Αμερικανούς τουρίστες, απευθύνθηκε απεγνωσμένα στον George Lois, τον «χρυσό Ελληνα της διαφήμισης», για να σώσει τον τουρισμό μας.
Τότε, ο Ελληνοαμερικάνος διαφημιστής, που υπήρξε ο ιθύνων νους πίσω από εμβληματικές διαφημίσεις που έγραψαν ιστορία (για το MTV, τη Xerox, αλλά και τολμηρών εξώφυλλων του περιοδικού Esquire), έκανε κάτι απλό αλλά ιδιοφυές: βρήκε 39 διάσημους Αμερικανούς ηθοποιούς και αθλητές (ανάμεσά τους, οι Cliff Robertson, E. G. Marshall, Eva Marie Saint, Peter Graves, Neil Sedaka, Dennis Weaver, Lloyd Bridges και Patty Duke), όλοι γόνοι Ευρωπαίων μεταναστών, και τους προσέφερε δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή μίας εβδομάδας (για δύο άτομα) σε ξενοδοχεία και κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, με μοναδικό αντάλλαγμα να πουν μία φράση μπροστά στην κάμερα.
Ο μέσος Αμερικανός, που νομοτελειακά είχε παππούδες μετανάστες, ταυτίστηκε βλέποντας την διάσημη ηθοποιό και βασίλισσα ομορφιάς, Zsa Zsa Gabor, να λέει πως: «Ο πατέρας μου ήταν μετανάστης από την Ευρώπη. Τώρα εγώ γυρίζω σπίτι… στην Ελλάδα!». Το σλόγκαν «Now I am going home… to Greece!» έκανε θραύση: τα αεροπλάνα της Ολυμπιακής (και της TWA), που συνέδραμε στην καμπάνια των 2,5 εκατ. δολαρίων, με προορισμό την Αθήνα ταξίδευαν με 100% πληρότητα.
Διαβάστε ακόμα: "Think small''. H καλύτερη έντυπη διαφήμιση όλων των εποχών...
Κανένας από όλους αυτούς τους celebrities (αρκετοί εκ των οποίων δεν είχαν ποτέ εμφανιστεί σε διαφημιστικό), που συμμετείχαν σε 13 διαφημιστικά των 30 δευτερολέπτων (διανθισμένα με πανέμορφες εικόνες από Ελλάδα), δεν είχε ελληνική καταγωγή.
Όπως δήλωσε ο Lois: «Δεν είχε σημασία αν κάποιος ήταν Ιταλός, Ισπανός ή Ούγγρος. Η Ελλάδα είναι η πρωταρχική καταγωγή όλων τους, η κοιτίδα της δημοκρατίας, το μέρος όπου όλοι αισθάνονται σαν σπίτι τους, διότι εκεί γεννήθηκε ο δυτικός πολιτισμός». Γι’ αυτό το λόγο δεν επιλέχθηκαν τρανταχτά ονόματα όπως ο Telly Savalas, ο Jimmy the Greek και η Olympia Dukakis.
Η διαφήμιση έκλεινε με το μήνυμα: ''Every American feels at home the minute they set foot in this lovely land. . . . So America, go home to Greece, where it all began’’ (κάθε Αμερικανός αισθάνεται σαν στο σπίτι του από τη στιγμή που πατάει το πόδι του σε αυτή την υπέροχη χώρα. . . . Γι' αυτό Αμερική, γύρνα σπίτι σου στην Ελλάδα, εκεί που ξεκίνησαν όλα). Η δε έντυπη διαφήμιση περιλάμβανε τις φωτογραφίες και τις δηλώσεις των διασημοτήτων με τον τίτλο "They're going home to Greece".
Η αντισυμβατική καμπάνια, που προβάλλονταν από όλα τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα αλλά και τον έντυπο Τύπο (αρκετά δίκτυα έκαναν ατελώς εκτενή αναφορά για το πώς η Ελλάδα προσπαθεί να προσελκύσει τους Αμερικάνους τουρίστες), είχε απίστευτη επιτυχία, ακυρώνοντας ουσιαστικά την ταξιδιωτική οδηγία του Reagan. Μέχρι σήμερα θεωρείται μακράν η καλύτερη διαφημιστική εκστρατεία του ΕΟΤ. Οπως δήλωσε αρκετά αργότερα ο Lois (που εικάζεται ότι ενέπνευσε τον δημιουργό της διάσημης σειράς Mad Men) «και σήμερα, αν μου το ζητούσε ο ΕΟΤ, κάτι παρόμοιο θα έφτιαχνα»...
Πηγή: "100+1 Καλύτερες Διαφημίσεις Ολων των Εποχών" {alertInfo}