Η ιστορία της πρώτης διαφήμισης, 5.000 χρόνια πριν...

Η διαφήμιση έλκει τις ρίζες της από την αρχαιότητα. Ανέκαθεν οι έμποροι επιστράτευαν την διαφήμιση προκειμένου να διαλαλήσουν την πραμάτειά τους και να πετύχουν την πώληση. Η παλαιότερη ωστόσο διαφήμιση ανακαλύφθηκε στα ερείπια της ακμάζουσας Αιγυπτιακής πόλης των Θηβών και χρονολογείται στο 3.000 π.Χ. 

Πρόκειται για τον ''πάπυρο του σκλάβου Shem''. Σε αυτόν, ένας πωλητής υφασμάτων που ονομαζόταν Hapu, διατεινόταν ότι θα έδινε αμοιβή σε εκείνους που θα του έδιναν πληροφορίες για τον σκλάβο Shem (μισό χρυσό νόμισμα), που δραπέτευσε, ή θα τον επέστρεφαν στο κατάστημα (ένα ολόκληρο χρυσό νόμισμα), όπου παρεμπιπτόντως «υφαίνονται τα πιο όμορφα υφάσματα και χαλιά σε όλη την Αίγυπτο». 

Διαβάστε ακόμη: Η πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση...

Με αυτόν τον διακριτικό τρόπο διαφήμιζε το προϊόν του, ενώ παράλληλα τραβούσε την προσοχή. Ο πάπυρος βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου (πού αλλού;). 

Μολονότι τα ίχνη του δούλου Shem, που κατάφερε να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, δεν βρέθηκαν ποτέ, ο πρώην αφέντης του, σύμφωνα με άλλους παπύρους, κατάφερε -χάρη στην πρωτοποριακή διαφήμιση;- να ευημερήσει επεκτείνοντας την επιχείρησή του. 

Αν και πρωτόλεια, η διαφήμιση αυτή ενσωματώνει ορισμένες από τις βασικές αρχές της διαφήμισης, που ακολουθούνται πιστά μέχρι τις μέρες μας: τραβάει την προσοχή από τις πρώτες 5-6 λέξεις («Ο σκλάβος μου, ο Shem δραπέτευσε»), διαθέτει call-to-action («ας επικοινωνήσει μαζί μου ή ας μου τον φέρει»), επικοινωνεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα («…τα καλύτερα υφαντά και χαλιά στην Αίγυπτο») και κίνητρο (αμοιβή). Δεν είναι τυχαίο ότι οι ειδικοί θεωρούν ότι η διαφήμιση αυτή ήταν ο προάγγελος του content marketing (μάρκετινγκ περιεχομένου).


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia