Οι ταξιδιωτικές τάσεις έρχονται και φεύγουν, αλλά όταν ο κόσμος θα αρχίσει να βγαίνει από την κρίση του Covid-19 και τα σύνορα θα αρχίσουν να ανοίγουν σε πολλές χώρες, η όρεξη για ταξίδια θα πάρει ένα εντελώς νέο νόημα για τους λάτρεις των ταξιδιών, οι οποίοι ήδη κάνουν σχέδια για το 2021 και μετά.


Όλες οι έρευνες σε πολλές πλατφόρμες και από πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη προθυμία για ταξίδια, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν ακόμα κρατήσεις. Πολλά ευρωπαϊκά κράτη, εξάλλου, συμβουλεύουν τους πολίτες τους να περιμένουν πριν κλείσουν το επόμενο ταξίδι τους.

Στα υγειονομικά προβλήματα θα προστεθούν και οικονομικά προβλήματα, με πιθανές πτωχεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων και με μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων λόγω ανεργίας.

Το εμβόλιο θα βοηθήσει στην επανεκκίνηση της αγοράς αλλά για ιδεολογικούς, παραγωγικούς, προσωπικούς και άλλους λόγους δεν θα αλλάξει άμεσα τη μεγάλη εικόνα.

Ήδη αυτό που παρατηρήσαμε στην Ευρώπη το 2020 μας δείχνει ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο για να βρούμε κάποια κανονικότητα στην πληρότητα και στις τιμές.

Και ενώ κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι θα συμβεί, ένα πράγμα είναι σαφές, ότι δεν θα είμαστε σε θέση να ταξιδεύουμε τόσο ελεύθερα όπως συνηθίζαμε, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον.

Πριν από την πανδημία, η εξερεύνηση μιας πολυσύχναστης πόλης θα ήταν συναρπαστική και αναζωογονητική. Περιπλάνηση σε πολυσύχναστες αγορές, απολαμβάνοντας δείπνο σε ένα μπιστρό γεμάτο με ντόπιους και επισκέψεις σε τουριστικά hotspots ήταν συχνά τα χαρακτηριστικά των ικανοποιητικών διακοπών. Δυστυχώς, αυτό που κάποτε ήταν η πηγή των ατελείωτων αναμνήσεων ταξιδιού είναι σήμερα καταστάσεις που υποκινούν το φόβο και το άγχος για πολλούς.

Μετακινήσεις με προσοχή στα υγειονομικά μέτρα

Δεν είναι εύκολο να κλείσετε μια πτήση και να ανεβείτε στο αεροπλάνο. Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει τον αριθμό των πτήσεων και των προορισμών που εξυπηρετούν, και συχνά έχουν περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων θέσεων. Με τόσο πολλές προφυλάξεις που πρέπει να έχετε κατά νου, είναι επίσης απαραίτητο να κάνετε ένα τεστ Covid-19 πριν από το ταξίδι. Ήδη μερικές εταιρείες προσφέρουν πιστοποιητικά «fit-to-fly» για να σας βοηθήσουν να κάνετε τις πτήσεις λιγότερο αγχωτικές, κάτι που είναι πιθανό να είναι μια μακροπρόθεσμη απαίτηση και το 2021.

Οι ταξιδιώτες θα αναζητήσουν επίσης επιλογές μεταφοράς που προσφέρουν βέλτιστα πρότυπα υγιεινής, που θα διατηρούν τις προφυλάξεις των συνεπιβατών και θα προσφέρουν ποικιλία από επιλογές κοινωνικής αποστασιοποίησης εντός του αεροσκάφους, του τρένου ή του αυτοκινήτου.

Όχι μόνο θα αλλάξουν οι δημοφιλείς προορισμοί, αλλά αυτή η νοοτροπία είναι επίσης πιθανό να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ταξιδεύουν προς και εντός ενός προορισμού. Η επιλογή της αεροπορικής εταιρείας δεν μπορεί πλέον να βασίζεται αποκλειστικά στις τιμές, θα επηρεάζεται από τα πρότυπα υγιεινής, π.χ. η απόσταση ανάμεσα στα καθίσματα κ.λπ. Στο εσωτερικό της χώρας, οι ταξιδιώτες μπορεί να ενδιαφέρονται περισσότερο να επιλέξουν ιδιωτικές μεταφορές ή να αναβαθμίσουν μια σιδηροδρομική μεταφορά σε διακεκριμένη θέση προκειμένου να παραμείνουν ασφαλείς και να αποφύγουν τα πλήθη.

Προτίμηση για υπαίθριες διακοπές

Σε μια προσπάθεια να μείνουν μακριά από τις πολυσύχναστες περιοχές, ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες αναζητούν προτάσεις για υπαίθριες διακοπές (+25% για τις υπαίθριες διακοπές στην Γαλλία το 2020). Μετά από εβδομάδες, μερικές φορές και μήνες σε κατ’ οίκον περιορισμό και κανονισμών που τον ακολουθούν, η επιθυμία να είσαι κοντά στη φύση είναι πιθανό να είναι ισχυρή το 2021.


Οι ταξιδιώτες το 2021 θα αναζητήσουν καθαρό αέρα, με κατεύθυνση προς τις απομακρυσμένες περιοχές και τους ανοιχτούς χώρους των προορισμών. Οι λάτρεις της περιπέτειας και οι λάτρεις της φύσης θα διαλέξουν εκδρομές κατασκήνωσης, εκδρομές σκι και θέρετρα σε νησί, σε αντίθεση με τα «city break».

Το slow travel μας ανοίγει τους ορίζοντες

Το να γίνει ο τουρισμός πιο βιώσιμος έχει καταστεί προτεραιότητα για το 72% των ταξιδιωτών. Σε αντίθεση με τον μαζικό τουρισμό, όπου βλέπουμε τα πάντα και κάνουμε τα πάντα, το slow travel μας ενθαρρύνει να πάρουμε το χρόνο μας. Όταν ταξιδεύουμε, συχνά έχουμε την τάση να αναπαράγουμε το ίδιο μοτίβο με αυτό της καθημερινής μας ζωής (μεταξύ εργασίας και οικογενειακής ζωής).

Το θέμα δεν είναι να συλλέγουμε προορισμούς και να αποκτούμε κέρδος από το χρόνο που αφιερώσαμε σε μια χώρα καταναλώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερες δραστηριότητες, αλλά να δώσουμε προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας: να πάμε προς το καλό, απλό, ενδιαφέρον και προσιτό.

Το slow travel μας φέρνει πιο κοντά στην αυθεντικότητα και το άγνωστο, με σεβασμό για το περιβάλλον γύρω μας: να συναντήσουμε τους ντόπιους, να ξυπνήσουμε τη συνείδησή μας, να βγούμε από τη ζώνη άνεσης και τις συνήθειες μας.

Zούμε στη Ελλάδα, μια χώρα με απίστευτο πλούτο με ποικίλα τοπία, στην καρδιά της Ευρώπης. Μια τεράστια παιδική χαρά όπου τα πάντα είναι εύκολα και όπου κρυφές γωνιές περιμένουν απλώς να ανακαλυφθούν. Η πραγματική αλλαγή του τοπίου είναι πιο κοντά από ό, τι νομίζουμε, οπότε ας μην καθυστερούμε να το απολαύσουμε και να το προωθήσουμε!

Μικρότερες ομάδες και privacy

Το να βρεθείς και να περάσεις χρόνο με την οικογένεια σου έχει γίνει κάτι σπάνιο σε πολλές χώρες, λόγο περιορισμών και αποστάσεων. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες θα επιλέξουν να περάσουν χρόνο με στενούς και αγαπημένους τους και όχι με μεγάλες ομάδες ξένων. Οι ιδιωτικές περιηγήσεις το 2021 θα δώσουν στις οικογένειες την ευκαιρία να περάσουν χρόνο μαζί και να ζήσουν ξανά μέσα από τις αναμνήσεις που δεν κατάφεραν να μοιραστούν όλοι μεταξύ τους λόγω της αδυναμίας παρουσίας σε γάμους, γενέθλια, επετείους. Οι ιδιωτικές περιηγήσεις θα διασφαλίσουν επίσης την ελαχιστοποίηση της επαφής με αγνώστους, τάση που θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Περισσότερο συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο

Στον μετά COVID-19 κόσμο, θα είναι πιο σημαντικό από ποτέ για τους ταξιδιώτες να παραμείνουν συνδεδεμένοι καθώς ταξιδεύουν.

Τέλειωσαν οι ημέρες όπου οι άνθρωποι επιθυμούσαν να μείνουν «off line» κατά την διάρκεια των διακοπών τους, καθώς υπάρχει τώρα μια κρίσιμη ανάγκη να μένουν ενημερωμένοι με τις τελευταίες κατευθυντήριες γραμμές ταξιδιού.

Τα δημόσια spot wifi που προσφέρουν οι προορισμοί και οι ξενοδόχοι θα είναι στην λίστα των πιο ελκυστικών υπηρεσιών για τους ταξιδιώτες.

Η κλασική πελατεία πάνω στην οποία φτιάξαμε τα μοντέλα μας αλλάζει εδώ και δέκα χρόνια με την έξοδο από την αγορά των baby boomers. Οι σημερινοί πελάτες μας millennials, X, Y, Z χρησιμοποιούν το διαδίκτυο καθημερινά για κάθε ανάγκη τους. Από το να οργανώνουν το ταξίδι τους μέχρι να διαβάζουν την ιστορία ενός αξιοθέατου σε πραγματικό χρόνο. Οι ίδιοι θα χρειάζονται να είναι σε άμεση επαφή με τις υγειονομικές εξελίξεις του τόπου που επισκέπτονται, να γνωρίζουν μέσω app πότε να επισκεφτούν ένα μέρος (η Κυανή Ακτή και η περιφέρεια συνεργάζονται με την Waze και με γεωεντοπισμό παρέχουν τη δυνατότητα παροχής πληροφοριών συνωστισμού σε διάφορες τοποθεσίες).

Τοπικές και εγχώριες διακοπές

Το Staycations γίνεται ολένα και πιο δημοφιλές φέτος εξαιτίας του κλεισίματος των συνόρων. Οι άνθρωποι αναζητούν ξενοδοχεία εντός της πόλης τους ή σε γειτονικές πόλεις για να ξεφύγουν. Πάνω από το 75% (Booking.com’s Sustainable Travel Report 2020) των καταναλωτών σχεδιάζουν να υποστηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις στην κοινότητά τους, και αυτή η τάση επεκτείνεται και στα ταξιδιωτικά τους σχέδια.

Καθώς πλησιάζουμε στο 2021, οι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη επίγνωση του τι και πού ξοδεύουν τα χρήματά τους και σε τι μπορούν να συνεισφέρουν – γεγονός που μας φέρνει στην τελική μας τάση.

Βιωσιμότητα και υγεία

Η αλλαγή του κλίματος και η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι ένα καυτό θέμα, και οι ταξιδιώτες επιθυμούν να είναι πιο κοινωνικά υπεύθυνοι και βιώσιμοι για τον πλανήτη. Οι φιλικές προς το περιβάλλον διακοπές είναι στο μυαλό όλων κατά την κράτηση των διακοπών του 2021. Οι άνθρωποι αναζητούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, ελαχιστοποιώντας τα απόβλητα, μειώνοντας το αποτύπωμα άνθρακα τους και συμβάλλοντας σε μια οικονομία διαμοιρασμού.

Το 82% των παγκόσμιων ταξιδιωτών αναδεικνύουν τη σημαντικότητα των βιώσιμων ταξιδιών για τους ίδιους, ενώ το 58% δηλώνουν ότι επιθυμούν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές μόλις μπορέσουν να ταξιδέψουν ξανά, και το  68% θα ήθελαν τα χρήματα που ξοδεύουν για ταξίδια να επιστρέψουν στην τοπική κοινότητα.

Το 2020 ακολουθεί φυσικά τις επιταγές του περιβάλλοντος, μαχόμενο το φαινόμενο του υπερ τουρισμού. Η δημοτικότητα ενός προορισμού (σύντομα) δεν θα μετριέται πλέον από τον αριθμό των τουριστών, αλλά από την οικολογική στρατηγική ανάπτυξης. Για την Skift, οι προορισμοί, αλλά και όλοι οι επαγγελματίες του τουρισμού πρέπει να πουν ναι στη βιώσιμη διαχείριση του κάθε προορισμού.

Σε μεγάλους προορισμούς της Ευρώπης οι πόλεις διαχειρίζονται διαφορετικά το τουριστικό κέντρο με επιπλέον καθαριότητα και ρυθμούς επεμβάσεων (Βαρκελώνη, Νότια Γαλλία), όπως και τις ώρες που παραμένουν φωταγωγημένα τα εμπορικά σήματα των καταστημάτων.

Πολλοί προορισμοί είναι ήδη plastic free, ενώ ο ξενοδοχειακός κλάδος επικοινωνεί στο κοινό το πώς διαχειρίζεται το νερό και την ενέργεια, προτρέπει τους πελάτες τους να αλλάξουν σεντόνια και πετσέτες κατά παραγγελία και όχι καθημερινά, είναι paper free, κλπ.

Εμπειρίες που ξεχωρίζουν

Το σίγουρο είναι πως μέσα από την κρίση του Covid-19 οι ταξιδιωτικές εταιρείες καλούνται να εργαστούν ακόμη πιο σκληρά ώστε να ευχαριστήσουν τους ταξιδιώτες. Τα ταξίδια δεν θα πρέπει απλώς να προστατεύονται οικονομικά για να σας δώσουν ηρεμία, αλλά θα πρέπει να προσφέρουν κάτι που απλά δεν μπορείτε να βρείτε στο σπίτι σας ή στην καθημερινότητα σας: ειδική πρόσβαση, μοναδικές ιδέες, ξεχωριστές εμπειρίες.

Ξενοδοχεία με μεγαλύτερη απομόνωση

Με το COVID-19 να φέρνει περιορισμούς στην διαμονή στα ξενοδοχεία, οι επισκέπτες θα αναζητήσουν μεγάλους ανοιχτούς και υπαίθριους χώρους ως κύρια πολυτέλεια όταν θα επιλέξουν το ξενοδοχείο τους.

Μετά τον COVID-19, η δυνατότητα κοινωνικής απόστασης από τους άλλους επισκέπτες είναι πιθανό να είναι κάτι που το κοινό θα αναζητήσει όταν επιλέξει τη διαμονή του, και οι ξενοδόχοι θα πρέπει να είναι έτοιμοι να δώσουν πολύ χρόνο εξερευνώντας τους πιο πρακτικούς, ασφαλείς και πολυτελείς τρόπους για να το προσφέρουν.


Σύμφωνα με την Hotstats οι αλλαγές στα ξενοδοχεία θα είναι:

Περισσότερη touchless τεχνολογία

Κάποια πράγματα θα επιστρέψουν στο φυσιολογικό, αλλά τα σημάδια μιας πανδημίας θα χαραχτούν στο μυαλό του κοινού. Καθώς οι άνθρωποι φοβούνται την επόμενη μεγάλη επιδημία του ιού, θα περιμένουν περισσότερες touchless τεχνολογίες για την ασφάλεια τους.  Οι ξενοδόχοι μπορούν να καθησυχάσουν τους επισκέπτες προσθέτοντας συσκευές χωρίς επαφή, όπως πόρτες, σταθμούς διανομής κλπ. Ένας άλλος τρόπος για να ελαχιστοποιήσουν την προσωπική επαφή θα είναι η εισαγωγή εφαρμογών για κινητές συσκευές. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει περισσότερες εφαρμογές check-in και υπηρεσίας δωματίου που επιτρέπουν στους επισκέπτες να ολοκληρώσουν εργασίες χωρίς τη βοήθεια ενός υπαλλήλου.

Ένας νέος ορισμός της καθαριότητας

Η καθαριότητα ήταν πάντα προτεραιότητα στον ξενοδοχειακό κλάδο. Αλλά είναι ασφαλές να υποθέσουμε πως μετά το COVID-19 η καθαριότητα του ξενοδοχείου θα είναι πιο λεπτομερής, εμφανής και προφανής. Για παράδειγμα, ορισμένα ξενοδοχεία προσθέτουν σφραγίδες σε πόρτες, σταθμούς υγιεινής και ακόμη και ρομπότ καθαρισμού δωματίων. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι νέες κατευθυντήριες γραμμές και οι φόβοι του κοινού δημιουργούν κίνητρα για τα ξενοδοχεία να εντείνουν τις τελετουργίες καθαρισμού τους και να τις κάνουν γνωστές.

Τροποποιημένες πράξεις

Κατά γενικό κανόνα, τα εστιατόρια και τα μπαρ του ξενοδοχείου εξαρτώνται πάντα από συγκεκριμένες απαιτήσεις των επισκεπτών τους. Πρώτον, με το φόβο των μικροβίων, οι ξενοδόχοι θα αποφεύγουν τη χρήση μπουφέ. Τουλάχιστον, θα εργαστούν για να μειώσουν τα κοινά σκεύη ή να λάβουν προφυλάξεις για να απομακρύνουν τα καθίσματα και τους σταθμούς τροφίμων. Δεύτερον, μπορούν να αναμένουν μεγαλύτερη ζήτηση από τους επισκέπτες. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι υπηρεσίες F&B ενός ξενοδοχείου θα πρέπει να δίνουν έμφαση σε περισσότερα takeout, εκτεταμένες επιλογές και πιο ολοκληρωμένη υπηρεσία δωματίου.

Προσαρμογές στις προσφορές στο δωμάτιο

Στο μέλλον, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι τα δωμάτια των ξενοδοχείων εντυπωσιακά πιο διαφορετικά από εκείνα του παρελθόντος. Οι ξενοδόχοι που θέλουν να προσφέρουν περισσότερη σιγουριά στους ταξιδιώτες θα μειώσουν τον αριθμό των κοινόχρηστων συσκευών στα δωμάτια. Το δωμάτιο του ξενοδοχείου του μέλλοντος μπορεί επίσης να περιλαμβάνει περισσότερες συσκευές φωνητικού ελέγχου για τον έλεγχο των τηλεοράσεων, των φώτων και του κλιματισμού.

Μεγάλες αλλαγές στους χώρους άνεσης

Συνολικά, τα χαρακτηριστικά non room services, όπως οι εξωτερικοί χώροι, οι πισίνες και τα συνεδριακά κέντρα θα είναι πιθανώς διαφορετικά στον μετά COVID-19 κόσμο. Η κοινωνική αποστασιοποίηση και η αναζήτηση για την εξάλειψη των εστιών μικροβίων θα οδηγήσουν σε φυσικές αλλαγές σε αυτούς τους τομείς. Για παράδειγμα, τα ξενοδοχεία πρέπει να αρχίσουν να μεγαλώνουν τους χώρους για τις καρέκλες σαλονιών στις πισίνες και να ορίσουν πρόσθετο προσωπικό για να αποστειρώνουν τις επιφάνειες όταν αποχωρούν οι φιλοξενούμενοι.

ΤΟ με εξατομικευμένες  προσφορές

Οι ΤΟ και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες που ειδικεύονται στη δημιουργία ομαδικών περιηγήσεων θα αρχίσουν να σκέφτονται πώς να αλλάξουν την προσφορά τους για να λειτουργήσουν με ασφάλεια και επιτυχία σε αυτόν τον νέο κόσμο. Μια επιλογή θα μπορούσε να είναι να αλλάξει εντελώς από τα ομαδικά ταξίδια στο 100% FIT (Ευέλικτα Ανεξάρτητα Ταξίδια) ταξίδια. Ένα άλλο μπορεί να περιλαμβάνει τη συνέχιση της προσφοράς ομαδικών ταξιδιών, αλλά μόνο σε εκείνες τις ομάδες που ήδη γνωρίζουν και εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον και αλληλεπιδρούν τακτικά.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες που μπορούν να παρέχουν στους ταξιδιώτες τους λεπτομερείς διαδρομές σε απευθείας σύνδεση και εκτός σύνδεσης θα είναι στην κορυφή του μυαλού για τους ταξιδιώτες που ανησυχούν για την ενημέρωση.


Πηγή: εξαίρετο άρθρο του μετρ του είδους Δημήτρη Τριανταφυλλίδη στο marketing greece. 

Δείτε όλο το άρθρο εδώ