Μάρκετινγκ. Οι 10 πιο διαδεδομένοι μύθοι

Για πολλούς το μάρκετινγκ παραμένει μία «εξωτική» έννοια. Πιστεύουν ότι το ξέρουν, αλλά στην πραγματικότητα το συγχέουν με άλλες επιχειρηματικές ενέργειες ή τμήματα. Ως εκ τούτου, έχουν αναπτυχθεί διάφοροι μύθοι, τους οποίους θα πρέπει να ξεδιαλύνουμε.


Μύθος 1ος


Μάρκετινγκ και διαφήμιση είναι το ίδιο πράγμα


Πρόκειται ίσως για τον πλέον εδραιωμένο μύθο. Ωστόσο, η διαφήμιση και εν γένει το promotion (συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι δημόσιες σχέσεις και οι πωλήσεις) είναι απλά συστατικά του μάρκετινγκ – για την ακρίβεια συνιστούν το 4ο P του μίγματος μάρκετινγκ, που αναφέρεται στην προβολή. Σε αντίθεση με την διαφήμιση, το μάρκετινγκ εντοπίζει ανικανοποίητες ανάγκες και προσπαθεί να τις καλύψει αποτελεσματικά, ώστε να δημιουργήσει ικανοποιημένους πελάτες.

 

Μύθος 2ος


Οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν ανάγκη από μάρκετινγκ


Το μάρκετινγκ είναι απαραίτητο για οποιαδήποτε επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους. Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες (κάτι που μεταφράζεται και σε έντονο ανταγωνισμό), γεγονός που καθιστά επιτακτική ανάγκη, προκειμένου να επιβιώσουν και να ευημερήσουν, να στραφούν στο μάρκετινγκ. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη δέσμευση σημαντικών κεφαλαίων (π.χ. ανάρτηση πολύτιμου περιεχομένου στα social media, έξυπνες προωθητικές ενέργειες).

 

Μύθος 3ος


Το μάρκετινγκ είναι ευθύνη του τμήματος μάρκετινγκ


Το μάρκετινγκ είναι ευθύνη όλων, όχι μόνο του τμήματος μάρκετινγκ (αν υπάρχει). Η ικανοποίηση ενός πελάτη είναι απόρροια της αλληλεπίδρασης όλων των ανθρώπων που έρχονται σε επαφή με τον πελάτη (π.χ. αμφιβάλετε ότι ακόμα και η housekeeper μπορεί να διαμορφώσει το βαθμό ικανοποίησης των επισκεπτών ενός ξενοδοχείου;).

Υπάρχει μάλιστα μια αρκετά διαδεδομένη ιστορία σύμφωνα με την οποία ο Michael Eisner, διευθύνων σύμβουλος της Walt Disney, κατά τη διάρκεια ξενάγησης σε στελέχη επιχειρήσεων, καθώς περιδιάβαινε στα δρομάκια του πάρκου, έσκυψε και έπιασε ένα σκουπιδάκι, το οποίο πέταξε στον πλησιέστερο κάδο. Όταν κάποιος από το γκρουπ διερωτήθηκε γιατί δεν το μάζεψε ο υπάλληλος καθαριότητας του πάρκου, ο Eisner του είπε: «Η καθαριότητα στην Disney είναι ευθύνη όλων».

 

Μύθος 4ος


Ολοι είναι πελάτες μας


Οσο καλοί και αν είστε, το προϊόν σας δεν θα είναι ποτέ ελκυστικό σε όλους. Πρέπει πάντα να εστιάσετε την προσοχή σας σε ένα ή περισσότερα target markets (αγορές-στόχους) και να προσαρμόσετε τις προωθητικές σας ενέργειες αποκλειστικά σε αυτούς – σε κάθε άλλη περίπτωση, απλώς θα πετάτε τα χρήματά σας. Όσο πιο ξεκάθαρη εικόνα έχετε για την αγορά στην οποία απευθύνεστε (ποιοι είναι, τι ανάγκες έχουν, ποια τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά), τόσο καλύτερα για εσάς.

 

Μύθος 5ος


Αν το προϊόν είναι καλό, θα πουλήσει από μόνο του


Σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, όπου η κάθε επιχείρηση προσπαθεί να υφαρπάξει ένα κομμάτι από την πίτα, η πεποίθηση ότι ένα καλό προϊόν θα πουλήσει από μόνο του (μέσα από το word of mouth) είναι παντελώς εσφαλμένη. Το κοινό θα πρέπει να μάθει το προϊόν σας και τα χαρακτηριστικά του, αλλά αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Δεν θα πρέπει εξάλλου να ξεχνάμε ότι ο μέσος καταναλωτής δέχεται μερικές εκατοντάδες-χιλιάδες μηνύματα σε καθημερινή βάση.

 

Μύθος 6ος


Το marketing plan είναι αχρείαστο


Το marketing plan είναι ένα σχέδιο για το πού θέλουμε να πάμε, πού θέλουμε να βρεθούμε σε ένα ή δύο χρόνια από τώρα. Πέρα από τους στόχους, τον προϋπολογισμό και την ανάλυση της τωρινής κατάστασης (π.χ. ανάλυση ανταγωνισμού, SWOT analysis, παράθεση των 4 Ps του μάρκετινγκ), παραθέτει όλες τις στρατηγικές και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να πάμε με σχετική ασφάλεια στον προορισμό μας.

 

Μύθος 7ος


Η στρατηγική του χθες θα είναι και σήμερα αποτελεσματική


Το περιβάλλον αλλάζει. Οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόζονται πάραυτα στα νέα δεδομένα. Κάτι που χθες δούλεψε δεν είναι απαραίτητο ότι θα δουλέψει και στο μέλλον. Για παράδειγμα, πολλοί ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων αδυνατούν να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή (π.χ. έχουν μία πρόχειρη ιστοσελίδα), παραμένοντας πιστοί σε στρατηγικές που κάποτε ήταν αποτελεσματικές. Πολλοί από αυτούς αργά ή γρήγορα εξέρχονται της αγοράς.

 

Μύθος 8ος


Το μάρκετινγκ θα φέρει άμεσα αποτελέσματα


Η διαφήμιση, ιδιαίτερα η online, μπορεί να σας φέρει άμεσα αποτελέσματα, ωστόσο το μάρκετινγκ απαιτεί χρόνο. Η εταιρεία σας δεν θα γίνει γνωστή από τη μία στιγμή στην άλλη – το brand awareness απαιτεί χρόνο (και κόπο). Για παράδειγμα, στρατηγικές που άπτονται του SEO (η προσπάθεια η εταιρεία μας να εμφανίζεται ψηλά στην Google) ή του blogging, θέλουν χρόνο για να «ευδοκιμήσουν».

 

Μύθος 9ος


Δεν χρειάζομαι ιστοσελίδα καθώς τα social media αρκούν


Πολλοί πιστεύουν ότι ένας λογαριασμός στο Facebook και στο Instagram φθάνει, προκειμένου να αυξήσουμε το brand awareness και να ενισχύσουμε τις πωλήσεις. Ωστόσο, πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι μία άρτια ιστοσελίδα (που θα ανανεώνεται συχνά και θα έχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες), όπου θα καταλήγουν όλες οι αναζητήσεις από τα social media, είναι η βιτρίνα της επιχείρησής μας.

 

Μύθος 10ος


Το μάρκετινγκ αποσκοπεί να προσελκύσει νέους πελάτες


Αυτή είναι μόνο η μισή αλήθεια. Πολλές επιχειρήσεις ανακαλύπτουν το μάρκετινγκ και τη διαφήμιση όταν οι πωλήσεις πέφτουν. Στόχος όμως του μάρκετινγκ δεν είναι μόνο να προσελκύσει νέους πελάτες, αλλά και να συγκρατήσει τους ήδη υπάρχοντες (π.χ. παρέχοντας ένα ποιοτικό προϊόν και εξαίρετη εξυπηρέτηση). Αν παραμελήσει το δεύτερο, τότε οι νέοι πελάτες όσο γρήγορα ήρθαν τόσο γρήγορα θα φύγουν. Εξάλλου, είναι κοινώς αποδεκτό ότι η προσέλκυση ενός νέου πελάτη κοστίζει 5-7 φορές παραπάνω από την διατήρηση ενός πελάτη.

 

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia