Σε αντίθεση με τα παράθυρα των σπιτιών και των αυτοκινήτων που είναι ορθογώνια, τα παράθυρα αεροπλάνων και πλοίων έχουν οβάλ σχήμα. Γιατί;

Επειδή στα αεροπλάνα, αλλά και στα πλοία, τίποτα δεν είναι τυχαίο, τα παράθυρα σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να πληρούν ορισμένες προδιαγραφές ασφαλείας. 


Σε μια καμπίνα αεροπλάνου, αν ένα παράθυρο ραγίσει, θα δημιουργήσει έκρηξη λόγω της αποσυμπίεσης, κάτι που είχε συμβεί τρεις φορές κατά το παρελθόν, όταν τα παράθυρα ήταν τετράγωνα, με αποτέλεσμα να σημειωθούν αεροπορικά δυστυχήματα.

Με πολύ απλά λόγια, υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά πίεσης και θερμοκρασίας στο εσωτερικό σε σχέση με το εξωτερικό του αεροσκάφους. Αυτή η διαφορά πίεσης προκαλεί μικρή διαστολή στην άτρακτο και ιδιαίτερα στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων, όπου συσσωρευόταν όλη η πίεση, με αποτέλεσμα να ραγίσουν.

Οι μηχανικοί αεροσκαφών σύντομα θα αντιλαμβάνονταν ότι οι τρύπες που έχουν στρογγυλεμένες άκρες έχουν πιο δυνατή δομή και δεν ραγίζουν εύκολα, καθώς η πίεση κατανέμεται ομοιόμορφα πάνω στην επιφάνεια. Ως εκ τούτου, εγκαταλείφθηκαν τα τετράγωνα ή ορθογώνια τετράγωνα και αντικαταστάθηκαν με αυτά που είχαν οβάλ σχήμα.

Μάλιστα, προτιμήθηκε το οβάλ έναντι του στρογγυλού σχήματος για λόγους οικονομίας - αν τα παράθυρα ήταν στρόγγυλα, θα χρειαζόταν περισσότερο συμπαγές υλικό (τζάμι, δηλαδή) ανάμεσα στα παράθυρα. Συν τοις άλλοις, τα οβάλ παράθυρα προσφέρουν μεγαλύτερη επιφάνεια παραθύρου, άρα και καλύτερη θέα στους επιβάτες, ανεξαρτήτως του σωματικού τους ύψους.