Airbnb. Η ακτινογραφία της δημοφιλούς πλατφόρμας, εν έτει 2019, στην Ελλάδα


Μέσα σε μόλις 12 χρόνια μία μόλις εταιρεία, η Airbnb, κατάφερε να μεταμορφώσει συνοικίες, να αναγεννήσει την τοπική αγορά ακινήτων, σπρώχνοντας τα ενοίκια προς τα πάνω και δημιουργώντας ποικίλες αντιδράσεις, και να διευρύνει τη γεωγραφική και εποχιακή διασπορά του εισερχόμενου τουρισμού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για οικοδεσπότες και φιλοξενούμενους. 
Όμως πού βρίσκεται σήμερα η Airbnb στη χώρα μας; Ας δούμε μια «ακτινογραφία» της δημοφιλούς πλατφόρμας, από όπου θα προκύψουν πολύτιμα συμπεράσματα:
Ø  Το 2018 καταγράφηκε αύξηση 25% των καταχωρήσεων σπιτιών εν συγκρίσει με το 2017. Σήμερα οι ενεργές καταχωρήσεις ξεπερνούν τις 90.000 (86% είναι ολόκληρα σπίτια και 14% δωμάτια – πάνω από 10.000 αγγελίες είναι στην Αττική), αν και τους τελευταίους μήνες παρατηρείται μείωση των ρυθμών εμφάνισης νέων καταχωρήσεων.
Ø  Το 2018 οι αφίξεις εισερχόμενων τουριστών έφτασαν τους 2.157.500 με μέσο όρο διαμονής τις 4,1 ημέρες. Φέτος, παρατηρείται ελαφρά κάμψη, καθώς οι αφίξεις τουριστών στη χώρα μας κινούνται πτωτικά (πτώση που υπερβαίνει το 10%), με αποτέλεσμα τιμές και πληρότητες (τόσο στο χώρο των ξενοδοχείων όσο και στην Airbnb, όπου πλέον η προσφορά έχει αυξηθεί δυσανάλογα με τη ζήτηση) να βαίνουν μειούμενες.
Ø  Το 53% των ακινήτων της Airbnb στην Αθήνα ανήκει σε κάποιον επαγγελματία ή επενδυτή του κλάδου των ακινήτων – το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα σε 18 ευρωπαϊκές πόλεις. Πολλοί ιδιοκτήτες εκμεταλλεύονται περισσότερα από τρία ακίνητα.
Ø Ελέω Airbnb έχει εμφανιστεί πλήθος εταιρειών που προσφέρει διαφοροποιημένες υπηρεσίες όπως διαχείρισης ακινήτων, προβολής διαμερισμάτων, καθαρισμού και διαχείρισης κρατήσεων – συνήθως εισπράττουν προμήθεια ύψους 15-20%.
Ø  Ο μέσος επισκέπτης είναι περίπου 45 ετών και ξοδεύει 1,5 φορά το ποσό της διαμονής για λοιπές υπηρεσίες (π.χ. διατροφή, ψυχαγωγία).
ØΤο 83% των επισκεπτών που καταλύουν σε σπίτι της Airbnb είναι ξένοι τουρίστες- 14% από Αμερική, 11% από την Γαλλία και 8% από την Βρετανία – και μόνο το 17% είναι  Έλληνες. Στην Αθήνα, ένας στους πέντε επισκέπτες είναι από την Αμερική.
Ø Εστιατόρια, μπαρ, καφέ (που πλέον σερβίρουν πρωινό με παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα) και αυτόματα πλυντήρια-στεγνωτήρια ρούχων γνωρίζουν στιγμές δόξας, ιδιαίτερα σε περιοχές «κορεσμένες» όπως Κουκάκι, Θησείο, Κεραμεικό και Πλάκα, όπου πλέον η ανάπτυξη του κλάδου είναι συγκρατημένη.
Ø Υποβαθμισμένες περιοχές, όπως πέριξ της Αγίου Κωνσταντίνου, πλατείας Βάθης και πλατείας Αττικής η ανάπτυξη χτυπάει κόκκινο, με τις αγγελίες να αυξάνονται, κατά το 2018, μέχρι και 600%.
Ø  Άνοδος των ενοικίων παρατηρείται και για τα υπόλοιπα ακίνητα που προσφέρονται για μακροχρόνια μίσθωση. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: α) η προσφορά  τέτοιων ακινήτων είναι σαφώς μικρότερη και β) πολλές συνοικίες έχουν, με τη λειτουργία πληθώρας καταστημάτων, αναβαθμιστεί.

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia