Τι κοινό έχουν άραγε οι μπίρες Fix, Αλφα και Μάμος; Σωστά το μαντέψατε. Πρόκειται για παλαιά ελληνικά σήματα που αντέχουν στο χρόνο καθώς έχουν περαστεί με ανεξίτηλο μελάνι στη συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή.

Πρόκειται για τρία σήματα με βαριά ιστορία, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν αναγεννηθεί από την τέφρα τους. Ο λόγος μάλλον είναι προφανής: η παράδοση και η ελληνικότητα, δύο έννοιες που εν καιρώ κρίσης «εκτιμώνται» ιδιαίτερα από το ντόπιο κοινό.

Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί έκπληξη που δύο ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι στην ελληνική αγορά της μπίρας έχουν -σε έναν βαθμό- επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους σε ιστορικά σήματα που διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους, προσπαθώντας να συγκινήσουν τους καταναλωτές. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι οι φιάλες και των τριών ανταγωνιστικών σημάτων διατηρούν αρκετές ομοιότητες με τις φιάλες της δεκαετίας του '60.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ (του ομίλου Heineken) και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ (του δανέζικου ομίλου Carlsberg) είναι οι δύο πολυεθνικές που θα κονταροχτυπηθούν και στο κομμάτι της ιστορίας, με την πρώτη να λανσάρει την Αλφα και πρόσφατα την Μάμος και την δεύτερη, από το 2009, την Fix.

Η ιστορία της Fix είναι λίγο πολύ γνωστή. Ηρθε μαζί με τον Οθωνα και είχε αδιάλειπτη παρουσία για ενάμιση σχεδόν αιώνα, απολαμβάνοντας, χάρη στα ερείσματα που διέθετε η οικογένεια Φιξ στις εκάστοτε κυβερνήσεις, ένα άτυπο μονοπώλιο. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ανταγωνιστής της, η Αλφα, είναι δημιούργημα της ίδιας βαυαρικής οικογένειας. Δημιουργήθηκε, ωστόσο, πολλά χρόνια αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ο Αντώνης Φιξ αποσκίρτησε από την υπόλοιπη οικογένεια και δημιούργησε τη δική του μπίρα - το σήμα Αλφα είναι το πρώτο γράμμα του μικρού ονόματος του ιδρυτή του. Η παρουσία της ήταν πιο σύντομη από της Fix, που έσβησε από το χάρτη στα μέσα της δεκαετίας του ’80, καθώς διατηρήθηκε στην αγορά μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970 .


Η κατοπινή πορεία της Fix υπήρξε ιδιαίτερα ενθαρρυντική, με αποτέλεσμα σήμερα –αυτή και η «οικογένειά» της (dark, royal κ.λπ.)- να κατέχει μερίδιο αγοράς που υπερβαίνει το 10%. Κατά πόδας ακολούθησε και η Αλφα (strong, weiss κ.λπ.), με μερίδιο που φθάνει το 19%.

Τον περασμένο Μάρτιο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επαναλανσάρισε και το επίσης ιστορικό εμπορικό σήμα της Μάμος, το οποίο αναπτύσσει με σχετικά αργούς ρυθμούς με στόχο να το βγάλει σε πανελλαδική δίκτυο από τις αρχές του 2018. Η Μάμος, που ξεκίνησε την παραγωγή της το 1876 και την διέκοψε το 1979 (δεν μπόρεσε να επιβιώσει του μονοπωλίου της Fix), θα παράγεται στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην Πάτρα, εξασφαλίζοντας την ποιότητα της αυθεντικής συνταγής.

Η μπίρα Μάμος εξάγονταν στο εξωτερικό και ήταν το πρώτο ελληνικό προϊόν ζύθου το οποίο έλαβε διεθνή βραβεία: χρυσό βραβείο αγνότητας και γεύσης στη Διεθνή Έκθεση της Τεργέστης το 1898, Δίπλωμα Τιμής μετά Χρυσού Μεταλλίου στη Διεθνή έκθεση Αθηνών.