Η περίπτωση του ΖΕΝ (Zagori Excellence Network) θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί case study για τον θετικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει η συλλογική προσπάθεια, το «εμείς» έναντι του «εγώ», στον επιχειρηματικό στίβο.
Το Ζαγόρι είναι αναμφίβολα μια από τις πιο γραφικές περιοχές της Ηπείρου με χιλιάδες επισκέπτες ετησίως να την επιλέγουν ως τουριστικό προορισμό, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να γίνουν ένα με την ελληνική φύση. Στη συνείδηση του Έλληνα έχει καθιερωθεί ως  χειμερινός ταξιδιωτικός προορισμός, ενώ μέχρι σχετικά πρόσφατα η παρουσία ξένων τουριστών ήταν σχετικά περιορισμένη.
Και αυτό ακριβώς ήταν το πρόβλημα. Τα δύσκολα χρόνια της κρίσης, οι αφίξεις Ελλήνων τουριστών έκαναν βουτιά, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πανέμορφα χωριά να βιώσουν κατακόρυφη πτώση στις τουριστικές εισπράξεις. Η λύση ήταν μία. Να αλλάξει εικόνα το Ζαγόρι στη συνείδηση του κόσμου – repositioning, για να χρησιμοποιήσω έναν όρο του μάρκετινγκ. Εσχάτως λοιπόν το Ζαγόρι επιχειρεί να προσελκύσει κόσμο, Έλληνες και ξένους, όλες τις εποχές του χρόνου επιδεικνύοντας το φυσικό του κάλλος στις διάφορες εκφάνσεις του.
Τι ακριβώς, όμως, είναι το ΖΕΝ; Πρόκειται για το πρώτο στην Ελλάδα δίκτυο ιδιωτικών επιχειρήσεων που δημιουργήθηκε για την προβολή και προώθηση της περιοχής των Ζαγοροχωρίων, λειτουργώντας στη βάση των συνεργιών των επιχειρήσεων της περιοχής. Ιδρύθηκε από ανθρώπους που αναγνωρίζουν ότι δεν φτάνουν μόνο οι δημόσιοι και οι κρατικοί φορείς, αλλά χρειάζεται και η ιδιωτική πρωτοβουλία. Ανθρώπους που πίστεψαν πως μέσα από την ανάπτυξη της περιοχής θα ωφεληθούν και οι ίδιοι.
Ιδρύθηκε πριν ένα χρόνο με αρχικό κεφάλαιο της τάξης των 30.000 ευρώ, από 18 επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, και τα αποτελέσματα το δικαιώνουν πανηγυρικά, καθώς πριν λίγες ημέρες του απονεμήθηκε το χρυσό βραβείο στην κατηγορία «Ορεινός Τουρισμός» και το ασημένιο βραβείο στην κατηγορία «Branding» - η δε επιτυχία του έχει απασχολήσει αναγνωρισμένα διεθνή ΜΜΕ.
Χάρη στο ΖΕΝ, για το οποίο φέτος οι προκρατήσεις είναι διπλάσιες σε σχέση με πέρυσι, ο τουρίστας μένει ήσυχος, γιατί γνωρίζει ότι πίσω από αυτή την προσπάθεια υπάρχει ένα δίκτυο επιχειρήσεων που θα οργανώσει τα πάντα πληρώντας όλες τις προδιαγραφές ποιότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι τουρίστες από Ισραήλ, Γερμανία, Ολλανδία, Καναδά, Γαλλία και Βέλγιο δηλώνουν πιστοί στο ετήσιο ραντεβού τους με το Ζαγόρι, κυρίως όσοι είναι λάτρεις του περιπατητικού τουρισμού, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως εσχάτως παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον από Κορέα, Μαλαισία, Κίνα, Ινδία και Τουρκία.
Το μυστικό της επιτυχίας πίσω από το ΖΕΝ είναι ότι τίποτα δεν αφέθηκε στην τύχη. Μια σειρά από ενέργειες Δημοσίων Σχέσεων μετέτρεψαν τα πανέμορφα Ζαγοροχώρια σε έναν in προορισμό. Διοργανώθηκαν FAM trips (ταξίδια εξοικείωσης) με Ισραηλινούς και Ιταλούς δημοσιογράφους και tour operators, ενώ αυτές τις μέρες φιλοξενούνται στο Ζαγόρι 25 tour operators από διάφορες χώρες. Παράλληλα, γράφτηκαν άρθρα σε γερμανικά και γαλλικά ΜΜΕ, ενώ το αφιέρωμα που έκανε στο ΖΕΝ και το Ζαγόρι η WSJ δέχτηκε 1,5 εκατομμύρια επισκέψεις στο διαδίκτυο. Προσεχώς δέκα διάσημοι φωτογράφοι από έγκριτα διεθνή πρακτορεία θα παραμείνουν δέκα ολόκληρες μέρες στο Ζαγόρι, δημιουργώντας ένα άλμπουμ από φωτογραφίες τραβηγμένες με μια σύγχρονη και μοντέρνα καλλιτεχνική ματιά.

Στους δε άμεσους στόχους είναι: α) η οργάνωση γραφείου πωλήσεων για ξένους tour operators το οποίο θα βρίσκεται στην Αθήνα και θα προσφέρει τουριστικά πακέτα αποκλειστικά για το Ζαγόρι, β) η συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα – έχει ήδη εξασφαλισθεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ για τα επόμενα δύο χρόνια, γ) διεξαγωγή ενεργειών από κοινού με τον ΕΟΤ και δ) οργάνωση περισσότερων δράσεων που θα αναδείξουν την περιοχή.