Όταν η στέρηση γίνεται έμπνευση: Πώς ο Ferrero μετέτρεψε τα φουντούκια σε αυτοκρατορία

Απέρριψε δισεκατομμύρια από επενδυτές. Κράτησε όλα του τα μυστικά για τον εαυτό του. Πέθανε ως ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ιταλία.

Ο Michele Ferrero ήταν μόλις 24 ετών. Το μικρό αρτοποιείο του πατέρα του, στην Άλμπα της Ιταλίας, αγωνιζόταν να επιβιώσει.

Ο B' Παγκόσμιος Πόλεμος είχε μόλις τελειώσει. Η χώρα ήταν κατεστραμμένη. Ο κόσμος πεινούσε. Το κακάο ήταν σε έλλειψη. Η ζάχαρη διανεμόταν με δελτίο. Τα χρήματα ήταν ελάχιστα.

Όλοι έλεγαν ότι η ζαχαροπλαστική είχε πεθάνει.

«Η Ιταλία είναι ρημαγμένη». «Κανείς δεν έχει λεφτά για γλυκά».

«Κλείσε το μαγαζί και βρες μια κανονική δουλειά».

Δεν τους άκουσε.

Ο Ferrero ήξερε κάτι που οι άλλοι δεν έβλεπαν:

Η κρίση δεν σκοτώνει την καινοτομία, αλλά την δημιουργεί. 

Ο πατέρας του, Pietro, είχε ήδη βρει μέρος της λύσης κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το κακάο ήταν πολύ ακριβό; Το ανακάτεψε με φουντούκια, που υπήρχαν σε αφθονία στο χωριό του – αργότερα ο γιος του, καθετοποιώντας την παραγωγή, θα δημιουργούσε τις δικές του φάρμες φουντουκιού.

Αλλά η "Pasta Gianduja" του Pietro ήταν ένα απλό τοπικό προϊόν. Πωλούνταν σε κομμάτια, κοβόταν με μαχαίρι, τυλιγόταν σε αλουμινόχαρτο.

Ο Michele είδε κάτι πολύ μεγαλύτερο.

Το 1964, σε ηλικία 38 ετών, έκανε το φαινομενικά αδύνατο.

Πήρε εκείνη τη συνταγή επιβίωσης του πολέμου και την τροποποίησε. Την έκανε κρεμώδη. Τώρα κάποιος θα μπορούσε να την αλείψει στο ψωμί. Την έβαλε σε βάζο. Την έκανε προσιτή.

Την ονόμασε Nutella. Όλοι πίστευαν ότι ήταν τρελός. «Άλειμμα σοκολάτας; Στην Ιταλία έχουμε αληθινή σοκολάτα»!

«Κανείς δεν θα πληρώσει για φουντουκόπαστα σε βάζο». «Η συνταγή είναι πολύ απλή. Πολύ φτηνή».

Όλοι είχαν άδικο.

Μέσα σε έναν χρόνο, η Nutella ήταν παντού στην Ιταλία. Μέσα σε μια δεκαετία, είχε κατακτήσει τον κόσμο.

Αλλά ο Ferrero δεν σταμάτησε εκεί. Το 1968 δημιούργησε τα Tic Tac, που ήταν μικρές καραμέλες σε πλαστικό κουτάκι.

Πούλησε 30 εκατομμύρια κουτάκια τον πρώτο χρόνο. Το 1974, επινόησε τα Kinder, που ήταν σοκολάτες ειδικά σχεδιασμένες για παιδιά, με παιχνίδι μέσα.

Το 1982, στα 60 του, λάνσαρε τα Ferrero Rocher. Χρυσά τυλιγμένα σοκολατάκια που έμοιαζαν με είδη πολυτελείας, αλλά είχαν τιμή προσιτή για τη μεσαία τάξη.

Έγιναν οι πιο δημοφιλείς σοκολάτες σε κουτί στον κόσμο.

Όταν πέθανε το 2015, σε ηλικία 89 ετών, ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ιταλία. Η εταιρεία του άξιζε 25 δισ. δολάρια.

Σήμερα, τα προϊόντα Ferrero πωλούνται σε 170 χώρες. Ένα βάζο Nutella πωλείται κάθε 2,5 δευτερόλεπτα παγκοσμίως. Παράγονται 400 εκατ. κιλά τον χρόνο.

Και όλα αυτά, επειδή ένας 24χρονος αρνήθηκε να δει τη φτώχεια μετά τον πόλεμο ως το τέλος. Μετέτρεψε τη λιτότητα σε καινοτομία. Μετέτρεψε την κρίση σε ευκαιρία. Έκανε τη στέρηση το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα. Απέδειξε ότι τα μεγαλύτερα εμπόδια γεννούν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες.


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia