Coffee Break: Το διαφημιστικό διάλειμμα που έγινε θεσμός

O όρος coffee break (διάλλειμα για καφέ) επινοήθηκε για πρώτη φορά το 1952, αν και ως πρακτική εφαρμοζόταν άτυπα από τις αρχές του 20ού αιώνα, σε μια διαφημιστική καμπάνια του Pan-American Coffee Bureau.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘50 η ζήτηση για καφέ είχε πάρει την κατιούσα. Για να αντιστραφεί η δυσμενής αυτή κατάσταση, οι χώρες που καλλιεργούσαν καφέ στη Νότια Αμερική και οι μεγάλες εταιρείες καφέ στις Ηνωμένες Πολιτείες σύστησαν από κοινού το Pan-American Coffee Bureau. Επένδυσαν περίπου 2 εκατ. δολάρια ετησίως για να κάνουν τους Αμερικανούς να αγαπήσουν ξανά τον καφέ. 

Για να το πετύχουν αυτό προσέλαβαν τον κοινωνιολόγο -και μετέπειτα διαφημιστή- John B. Watson. Ο Watson παρατήρησε ότι κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ορισμένα εργοστάσια άρχισαν να παρέχουν στους υπαλλήλους τους μερικά λεπτά ξεκούραση σε κάθε βάρδια, κατά τη διάρκεια των οποίων ορισμένοι από αυτούς έπιναν στα γρήγορα ένα φλιτζάνι καφέ για να ξυπνήσουν. Ως εκ τούτου, επινόησε έναν νέο όρο: coffee break.

Ως εκ τούτου, έτρεξε μια σειρά διαφημίσεων για να πείσει τον κόσμο (και τις εταιρείες) να συμβιβαστεί με την ιδέα του διαλείμματος για καφέ. Οι διαφημίσεις του δεν εστίαζαν στις ιδιότητες του καφέ αλλά απεικόνιζαν χαρούμενους ανθρώπους που χαλαρώνουν και αλληλοεπιδρούν πίνοντας καφέ. 

Η ιδέα ήταν απλή αλλά μεγαλοφυής: ένα διάλλειμα για καφέ μέσα στη μέρα, κατά προτίμηση το πρωί, είναι ό,τι χρειάζεται κάποιος για να λειτουργήσει σωστά. 

Τα αποτελέσματα ήταν άμεσα και εντυπωσιακά. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, το 80% των επιχειρήσεων χορηγούσε στο προσωπικό του ένα σύντομο διάλειμμα για καφέ. Όχι διάλειμμα "τσαγιού", διάλειμμα "αναψυκτικών" ή διάλειμμα "φάτε ή πιείτε ό,τι θέλετε", αλλά διάλειμμα αποκλειστικά για καφέ.

Η διαφημιστική καμπάνια προέτρεπε τους καταναλωτές να «κάνουν ένα διάλειμμα για καφέ προκειμένου να πάρουν αυτό που τους παρέχει απλόχερα ο καφές» (Give yourself a Coffee-Break - and Get What Coffee Gives to You), και έκλεινε με το αινιγματικό "Good things happen over coffee" (τα καλά πράγματα συμβαίνουν γύρω από τον καφέ). 

Ενδεικτικό της τεράστιας απήχησης που είχε η καμπάνια, ήταν το γεγονός ότι το 1964 τα συνδικάτα των υπαλλήλων στις αυτοκινητοβιομηχανίες απείλησαν ότι θα κατέβαιναν σε απεργία αν στα συμβόλαιά τους δεν είχε συμπεριληφθεί και το coffee break…

Πηγή: ''100+1 Καλύτερες Διαφημίσεις όλων των Εποχών''


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia