Influencer marketing vs Celebrity endorsements

Στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κόσμο του μάρκετινγκ, δύο διαχρονικές στρατηγικές έχουν εμφανιστεί ως ισχυρά εργαλεία για την προώθηση ενός brand: το Influencer Marketing και τα Celebrity Endorsements. 

Τι είναι το influencer marketing

Το influencer marketing περιλαμβάνει τη συνεργασία με άτομα που έχουν σημαντική παρουσία στα social media και μια αφοσιωμένη βάση ακολούθων. Αυτοί οι influencers (γνωστοί και ως content creators) δημιουργούν αυθεντικό περιεχόμενο για την προώθηση ενός brand ή προϊόντος (ενίοτε μοιράζουν δωρεάν ή επιδεικνύουν τα προϊόντα των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζονται), εκμεταλλευόμενοι την αξιοπιστία τους και τη σύνδεσή τους με το κοινό τους. 


Τι είναι τα celebrity endorsements

Τα celebrity endorsements, από την άλλη, αναφέρονται στη συνεργασία των επιχειρήσεων με γνωστές προσωπικότητες, συχνά από τον χώρο της ψυχαγωγίας, του αθλητισμού ή των τεχνών Οι διάσημοι «δανείζουν» -κυρίως μέσα από τη διαφήμιση- τη δημοφιλία και την επιρροή τους για να προωθήσουν ένα brand, ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Πρόκειται για μια πρακτική που υιοθετείται εδώ και πολλές δεκαετίες.

Ποιες οι κύριες διαφορές τους

1. Αυθεντικότητα και σχετικότητα (authenticity & relatability)

Οι influencers παρέχουν αυθεντικό και σχετικό περιεχόμενο και έχουν συχνά στενότερη σχέση με το κοινό τους (με το οποίο αλληλοεπιδρούν), ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία (πόσω μάλλον αν είναι παθιασμένοι με το εν λόγω προϊόν). Από την άλλη, η στήριξη από celebrities μπορεί μερικές φορές να φαίνεται λιγότερο αυθεντική, καθώς το κοινό μπορεί να αντιληφθεί ότι πρόκειται για πληρωμένη προώθηση.

2. Εμβέλεια κοινού-στόχου (reach)

Οι influencers είναι γνωστοί για τα εξειδικευμένα ακροατήριά τους (σ.σ. αν και πλέον ένα ποσοστό του ακροατηρίου τους είναι… fake), επιτρέποντας στις μάρκες να στοχεύουν σε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες. Οι celebrities, που συχνά αποτελούν «μαγνήτη» για την προσέλκυση των ΜΜΕ, μπορούν να προσεγγίσουν ένα πιο διευρυμένο και ποικιλόμορφο/ετερόκλητο κοινό, επιτυγχάνοντας ωστόσο χαμηλότερο conversion-rate. Η κατανόηση της αγοράς-στόχου είναι ζωτικής σημασίας για να αποφασιστεί ποια προσέγγιση ευθυγραμμίζεται καλύτερα με τους στόχους της μάρκας.

3. Κόστος-αποτελεσματικότητα (cost-effectiveness)

Σε πολλές περιπτώσεις, το influencer marketing αποδεικνύεται πιο αποδοτικό από ό,τι τα celebrity endorsements – αρκεί βέβαια να προσεγγιστεί ο κατάλληλος influencer. Ιδιαίτερα οι micro ή nano-influencers, με μικρότερο αλλά αφοσιωμένο κοινό, παρέχουν συχνά υψηλότερη απόδοση της επένδυσης σε σύγκριση με την εξασφάλιση μιας -δαπανηρής- διαφήμισης/προβολής από μια διασημότητα.

4. Μακροπρόθεσμο ή βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο (long-term vs short-term impact)

Το influencer marketing συχνά επικεντρώνεται στην οικοδόμηση μακροπρόθεσμων σχέσεων, καλλιεργώντας μια συνεχή διασύνδεση με το κοινό. Οι διασημότητες, αντίθετα, μπορεί να είναι πιο κατάλληλες για βραχυπρόθεσμες εκστρατείες, γεγονός που τις καθιστά ιδανικές για συγκεκριμένες εκδηλώσεις ή λανσαρίσματα προϊόντων.

Και οι δύο πρακτικές, ωστόσο, παρουσιάζουν ένα σοβαρό μειονέκτημα. Συχνά οι πράξεις ή οι δηλώσεις των ατόμων αυτών (π.χ. αθλητής που πιάνεται να έχει κάνει χρήση απαγορευμένων ουσιών ή influencer -βλ. Chiarra Ferragni- που έκαναν ατασθαλίες), είτε είναι influencers είτε celebrities, πλήττουν τη φήμη τους και κατ' επέκταση τη φήμη των εταιρειών που συνεργάζονται μαζί τους, οι οποίες και σπεύδουν να "αποχωρήσουν".


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia