Τι είναι το demarketing;

Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν το μάρκετινγκ ή απλώς το συγχέουν με άλλους κλάδους. Ακόμα λιγότεροι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι πέρα από το μάρκετινγκ υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος: το demarketing.

Το demarketing είναι μια στρατηγική μάρκετινγκ που στοχεύει στον περιορισμό της ζήτησης για ένα προϊόν ή υπηρεσία. Συνήθως χρησιμοποιείται όταν η εταιρεία δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη ζήτηση λόγω περιορισμένων πόρων ή προβλημάτων παραγωγής - αρκετές φορές η έλλειψη μπορεί να είναι τεχνητή. 

Ότι ακριβώς συνέβη πριν χρόνια με τη LEGO, η οποία βλέποντας τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 25%, σε τέτοιο σημείο που δεν μπορούσε να καλύψει την υπερβάλλουσα προσφορά, περιόρισε τις δαπάνες προώθησης.

Διαβάστε ακόμα: Τι είναι το debranding {alertInfo}

Ενίοτε, η εταιρεία αποθαρρύνει τους καταναλωτές να αγοράσουν το προϊόν της, απλώς προωθώντας άλλα της προϊόντα, που πιθανόν έχουν μεγαλύτερο κέρδος.

Το demarketing μπορεί να υλοποιηθεί μέσω του επανασχεδιασμού του προϊόντος, της απόσυρσης της εγγύησης, τον περιορισμό των σημείων πώλησης του προϊόντος, της αύξησης της τιμής ή της περικοπής των διαφημιστικών κονδυλίων. 

Ουκ ολίγες φορές το demarketing έχει επιλεκτικό χαρακτήρα (selective demarketing), αποθαρρύνοντας μια συγκεκριμένη ομάδα καταναλωτών να προμηθευτεί το αγαθό (π.χ. ένας οικοδεσπότης απορρίπτει νέους που θέλουν να μείνουν στο κατάλυμά του, φοβούμενος ότι θα "βεβηλώσουν" το χώρο - μια πωλήτρια αποθαρρύνει μικρά κοριτσάκια να αγοράσουν fake nails).

Συχνά το demarketing αποπνέει και ένα άρωμα καμπάνιας δημοσίων σχέσεων, όπως έπραξε το 2011 η εταιρεία ένδυσης Patagonia, όταν συμβούλεψε το κοινό να μην αγοράσει -για λόγους περιβαλλοντικούς- ένα συγκεκριμένο μπουφάν.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι προσπάθειες που κατέβαλλε ο όμιλος TATA για να αποθαρρύνει τους καταναλωτές από την αγορά του Tata Nano. Δεδομένου ότι η ζήτηση για το Tata Nano υπερέβαινε κατά πολύ την προσφορά, ο όμιλος σταμάτησε εντελώς την προώθηση του Tata Nano και άρχισε να προωθεί άλλα προϊόντα του ομίλου.

Το demarketing, επίσης, θα μπορούσε να εφαρμοστεί από ορισμένους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς. Δύσκολο βέβαια, αν αναλογιστεί κάποιος ότι συχνά οι "υπεύθυνοι" των προορισμών αυτών δεν γνωρίζουν καν τι εστί μάρκετινγκ (άντε τώρα να τους μιλήσεις για demarketing)...

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia