Ποια είναι η πιο σημαντική πηγή ενημέρωσης για κάποιον (Έλληνα ή Ρουμάνο) που θέλει να ταξιδέψει στη Θάσο; Η απάντηση μπορεί να είναι εύκολη, αλλά δεν είναι, κάτι που καταδεικνύει την δύναμη που έχουν τα -άγνωστα στους περισσοτέρους- forum (φόρουμ ή fora).


Πρόσφατα μου εμφανίστηκε στο Facebook η σελίδα Forum Thassos, που μετρά 68 χιλ. μέλη, στην πλειονότητά τους Ρουμάνοι (η Θάσος είναι ο αγαπημένος τους προορισμός), αλλά και Ελληνες. Όπως αντιλαμβάνεστε, υπάρχουν forums σχεδόν για οποιαδήποτε περιοχή. Σε ένα σεμινάριο, υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής αλυσίδας ξενοδοχείου μου ανέφερε ότι οι ίδιοι οι επισκέπτες είχαν δημιουργήσει forum σχετικά με την εν λόγω αλυσίδα.


Τι είναι ακριβώς τα forum

Πρόκειται για ομάδες συζητήσεων όπου χρήστες με κοινά και όχι μόνο ενδιαφέροντα, μπορούν να συναναστραφούν πάνω σε ένα ή περισσότερα θέματα. Τα μέλη μπορούν να δημιουργήσουν συζητήσεις, να ανταλλάξουν απόψεις, ιδέες και να μοιράζονται πληροφορίες για θέματα που τους ενδιαφέρουν (π.χ. πληροφορίες για καταλύματα, εστιατόρια), λειτουργώντας ως μία διαδικτυακή κοινότητα (online community). Τα μέλη αυτά είναι πιο επιρρεπή σε online αγορές σχετικές με το αντικείμενο του forum, ενώ αρκετά χαίρουν σεβασμού καθώς θεωρούνται γνώστες του αντικειμένου.

Η «αίσθηση της κοινότητας» που απολαύουν τα διευκολύνει να εκφραστούν και να ανταλλάξουν ελεύθερα απόψεις για υπηρεσίες και προϊόντα. Αν οι επαγγελματίες του τουρισμού τα προσεγγίσουν με προσοχή, παραθέτοντας συμβουλές ή και ιδέες, τότε σίγουρα μπορεί να αποκτήσουν τη φήμη ειδικού.

Απώτερος στόχος είναι να κερδίσουν την εμπιστοσύνη της ομάδας με τις γνώσεις τους, ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητα της εταιρικής ιστοσελίδας, να ανεβεί πιο ψηλά στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης (page rank), να ενδυναμωθεί η φήμη και το κύρος της – έμμεσα και οι πωλήσεις.


Ωρα για forum marketing

Πράγματι, τα forums μπορούν να αποτελέσουν ιδανικό πεδίο για συλλογή πληροφοριών, καθώς, υπό το καθεστώς της ανωνυμίας, οι χρήστες τείνουν να είναι ειλικρινείς, εκφραζόμενοι ανοιχτά, χωρίς φραγμούς. Μολονότι ορισμένα από αυτά που θα καταγραφούν μπορεί να είναι δυσφημιστικά για μία τουριστική επιχείρηση, εντούτοις αυτή η γνώση ίσως αποβεί χρήσιμη για την διόρθωση των κακώς κειμένων. Την ίδια στιγμή μπορούν να καταγραφούν τάσεις, όπως τι αναζητούν οι επισκέπτες σε ένα ξενοδοχείο, τι τους ενοχλεί κ.λπ.

Συνήθως, τα βήματα που ακολουθούνται για αποτελεσματικό forum marketing είναι τα εξής:

    Εντοπισμός -κάνοντας απλώς μια απλή αναζήτηση σε Google ή Facebook- των πιο δημοφιλών forums που είναι σχετικά. Μην σπαταλήσετε χρόνο σε forum με μικρό αριθμό μελών ή αναρτήσεων.

   Το στέλεχος, αφού διαβάσει προσεκτικά τους όρους χρήσης και παρακολουθήσει κάποιες συζητήσεις για να αντιληφθεί το ύφος της επικοινωνίας, γίνεται μέλος.

   Συμμετοχή στη συζήτηση με ποιοτικές αναρτήσεις. Αρκετά forums ζητούν από τα νέα μέλη να συστηθούν. Κατόπιν, μπορούν να ξεκινήσουν μια συζήτηση ή απλώς να συνεισφέρουν με τις γνώσεις τους σε μια υπάρχουσα.

Σε γενικές γραμμές, όσα στελέχη συμμετέχουν σε forums θα πρέπει να ακολουθούν ορισμένους χρήσιμους κανόνες:

 να συνεισφέρουν με τις γνώσεις τους, παραμένοντας αντικειμενικοί και παραθέτοντας έγκυρες πηγές,

  να αποφύγουν -τουλάχιστον στην αρχή- την απροκάλυπτη πώληση – το χειρότερο σενάριο είναι να στιγματιστείτε και να σας μπλοκάρουν,

  να εντοπίσουν τους καθοδηγητές γνώμης (opinion leaders),

 να διεισδύσουν όσο πιο νωρίς γίνεται, καθώς τα παλαιότερα μέλη απολαύουν κάποιου είδους αναγνώρισης και σεβασμού,

 να επιλέξουν ένα ευκολομνημόνευτο user name και να δημιουργήσουν ένα πειστικό profile,

 να παραθέτουν την ιδιότητά τους και τα στοιχεία επικοινωνίας,  

 να έχουν τακτική παρουσία και να είναι προετοιμασμένοι για τυχόν ανταγωνιστικά «χτυπήματα» ή επικριτικά σχόλια (στα οποία φυσικά οφείλουν να απαντήσουν).


Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιο…

Πολλοί επαγγελματίες του τουρισμού (που μάλλον δεν είναι από τους πλέον ευυπόληπτους) αδυνατούν να αντιληφθούν ότι τα άπλυτά τους πλέον βγαίνουν στη φόρα. 

Στο εν λόγω forum, για παράδειγμα, υπήρχαν επικριτικά σχόλια για πολλούς «επαγγελματίες», που επιδείκνυαν ρατσιστική συμπεριφορά (δυστυχώς μερίδα αυτών βλέπει όλους τους Ρουμάνους ως μπατιροτουρίστες, ως τουρίστες β’ διαλογής που γεμίζουν το πορτ μπαγκάζ με τρόφιμα, μπίρες και κρασιά – ούτε λόγος, για να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους -και τις υποδομές της περιοχής- και να προσελκύσουν πιο ποιοτικό τουρισμό). 

Ενας για παράδειγμα παραπονέθηκε επειδή δεν του επιτράπηκε η είσοδος στο εστιατόριο με σαγιονάρες, όταν την ίδια στιγμή δεν υπήρχε τέτοιος κώδικας ενδυμασίας για τους Ελληνες.

 

P.S.

Προσωπικά είμαι εναντίον των στερεότυπων (πριν ελαχίστων εξαιρέσεων) και εν γένει της γεωγραφικής τμηματοποίησης (π.χ. δύο Γερμανοί 50άρηδες δεν είναι απαραίτητο ότι έχουν τις ίδιες ανάγκες). Για μένα οι Ρουμάνοι, λαός που έχει πολλά κοινά με μας (και οι οποίοι «συντηρούν» πολλές επιχειρήσεις της Β. Ελλάδας), είναι καλύτεροι από αρκετούς "ανώτερους" Βρετανούς ή Γερμανούς (όσοι γνωρίζουν από Χερσόνησο, Φαληράκι, Μάλια καταλαβαίνουν τι εννοώ).