Τα ιστορικά πολυκαταστήματα Selfridge & Co. του Λονδίνου (του Μπέρμιγχαμ και του Μάντσεστερ) προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, προκειμένου να αφουγκραστούν τις ανάγκες των millennials αλλά και όσων έχουν αποκτήσει περιβαλλοντική συνείδηση - τα Selfridges έχουν θέσει ως στόχο να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, δεσμευόμενα να καταστούν ουδέτερα από άνθρακα έως το 2050.

Τι ακριβώς θα κάνουν τις δύσκολες αυτές μέρες (μήνες) που βιώνει το λιανεμπόριο (η εταιρεία ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ότι θα απολύσει το 14% του εργατικού δυναμικού της); Θα ξεκινήσουν να νοικιάζουν ρούχα σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν τους νέους αλλά και τους πελάτες με περιβαλλοντική συνείδηση.

Την ίδια στιγμή τα Selfridge, που ψηφίστηκαν τετράκις ως τα καλύτερα πολυκαταστήματα στον κόσμο, θα λανσάρουν μία σειρά από vintage ρούχα, εστιάζοντας μάλιστα στην πώληση ρούχων από δεύτερο χέρι – από τα μέσα Οκτωβρίου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να πουλήσουν μεταχειρισμένα προϊόντα μέσα στις εγκαταστάσεις του καταστήματος.

Η ιστορία πίσω από τα Selfridge

Τα Selfridge & Co. ιδρύθηκαν από τον Αμερικανό πρωτοπόρο επιχειρηματία Harry Selfridge στις αρχές του 20ού αιώνα και συγκεκριμένα το 1909. Το κατάστημα άνοιξε στην Oxford Street του Λονδίνου και έφερε έντονες καταβολές από τον ρωμαϊκό και τον ελληνικό πολιτισμό.

Δεν ήταν όμως μόνο το επιβλητικό κτίριο (ή η ιδιαίτερη διακόσμηση, που διέθετε πολλά θεατρικά στοιχεία) που το έκανε να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Ηταν από τα πρώτα καταστήματα που διέθετε άφθονα παράθυρα-βιτρίνες, τα οποία επέτρεπαν στο κοινό να παρατηρεί (ακόμα και το βράδυ, καθώς φωτίζονταν) την πληθώρα προϊόντων και να κάνει το περιεχόμενο πιο ελκυστικό.

Εκεί μπορούσε κανείς να βρει εξωτικά προϊόντα, ενώ το τμήμα καλλυντικών και αρωμάτων τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο μπροστινό μέρος του καταστήματος, στοχεύοντας στο γυναικείο κοινό (το οποίο θα μπορούσε να τα δοκιμάσει – μέχρι τότε βρίσκονταν πίσω από τους πάγκους) – εικάζεται πάντως ότι η τοποθέτηση των αρωμάτων στο μπροστά μέρος αποσκοπούσε ώστε να καλύψει τη δυσοσμία από τις καβαλίνες…

Επιπρόσθετα, τα Selfridges ήταν το πρώτο κατάστημα που προσέφερε την δυνατότητα μεταφοράς των αγαθών, με οχήματα που έφεραν το λογότυπο της εταιρείας, στο χώρο του πελάτη. Μία ακόμη καινοτομία του ήταν, πέρα από την ύπαρξη βιβλιοπωλείου, και η εγκατάσταση γυναικείων τουαλετών μέσα σε πολυκατάστημα – ο ίδιος ο ιδρυτής υπήρξε αθεράπευτος γυναικάς και υπέρμαχος του κινήματος των σουφραζετών.

Ο Harry Selfridge, στον οποίον πολλοί αποδίδουν τη φράση «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο», υιοθέτησε μία πολιτική σύμφωνα με την οποία όλοι οι πελάτες, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, ήταν ευπρόσδεκτοι (όπως έλεγε και ο ίδιος: «Everyone is welcome»), ενώ εισήγαγε το Bargain basement, όπου οι πελάτες μπορούσαν να αγοράσουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας σε προσιτές τιμές.

Κατάφερε να δημιουργήσει ένα πολυκατάστημα όπου η αγοραστική εμπειρία θα βασιζόταν στην έκπληξη, τον εντυπωσιασμό και την ψυχαγωγία (ζωντανή μουσική, χορευτικές επιδείξεις – ήταν δε το πρώτο πολυκατάστημα στη Βρετανία που έβαλε τηλεόραση, εν έτει 1925, αλλά και εξωτερικά ηχεία ώστε ο ήχος της ζωντανής μουσικής να φθάνει στην πόλη).