Το 2019, η χρονιά που μόλις μας άφησε, είναι σίγουρο ότι άφησε πικρές εμπειρίες σε ορισμένους ευρωπαϊκούς τουριστικούς προορισμούς, καθώς κλήθηκαν, κάτι που αναμένεται να ενταθεί το 2020, να διαχειριστούν ένα σχετικά νέο πρόβλημα, αυτό του υπερτουρισμού (overtourism).
Αν και παλαιότερα οι τουριστικοί
προορισμοί επιστράτευαν το μάρκετινγκ και το branding, σε μια προσπάθεια να
διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό και να προσελκύσουν τουρίστες, πλέον, εν
έτει 2019, αντιλήφθηκαν ότι ο τουρισμός δεν είναι πανάκεια και ότι συχνά δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Με άλλα λόγια, συνειδητοποιούν
ότι δεν αντέχουν τόσο πολλούς τουρίστες και για πρώτη φορά αναλαμβάνουν δράση πριν να είναι
αργά.
Κάπως έτσι φθάσαμε στο 2019 να μην μιλάμε για destination promotion (προβολή προορισμού) αλλά για destination management (διαχείριση προορισμού).
Κάπως έτσι φθάσαμε στο 2019 να μην μιλάμε για destination promotion (προβολή προορισμού) αλλά για destination management (διαχείριση προορισμού).
Με περισσότερους από 720 εκατ.
επισκέπτες να καταφθάνουν κάθε χρόνο σε κάποιο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και με την
τάση να είναι αυξητική (μέχρι το 2040 υπολογίζεται ότι η αύξηση θα φθάσει το
53%), όλο και περισσότεροι προορισμοί αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν το
περιβαλλοντικό-κοινωνικό αποτύπωμα των συνεχώς διευρυνόμενων τουριστικών ροών
και να βρουν τη χρυσή τομή ώστε να ικανοποιούνται κάτοικοι, επιχειρήσεις και
επισκέπτες.
Βέβαια, δεν πάσχουν όλοι οι
ευρωπαϊκοί προορισμοί από τη νόσο του υπερτουρισμού. Υπολογίζεται ότι πρόβλημα
παρουσιάζει το 10% των προορισμών, κυρίως στις περιόδους αιχμής και ιδιαίτερα
πόλεις που είναι σχετικά μικρές και παρουσιάζουν ιστορικό ενδιαφέρον (π.χ. Βενετία)
και οι οποίες δεν είναι σχεδιασμένες για να υποδεχθούν τόσο μεγάλο αριθμό
τουριστών.
Η χρονιά λοιπόν που μας αποχαιρετά σε λίγες ώρες ήταν η πρώτη που αφύπνισε ορισμένους κορεσμένους ευρωπαϊκούς προορισμούς να αναλάβουν δράση.
Ναι στις Κάτω Χώρες, όχι στο Άμστερνταμ…
Σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση βρίσκεται το
Άμστερνταμ, το οποίο «πνίγεται» από τουρίστες – 18 εκατ. επισκέπτες το 2017, με
τις προβλέψεις να μιλούν για αύξηση 50% μέχρι το 2030.

Μάλιστα, δεν είναι τυχαίο ότι η πρόσφατη απόφαση της χώρας να μετονομαστεί σε Netherlands (Κάτω Χώρες) αντί για Holland (Ολλανδία) αποσκοπεί στην καλύτερη διαχείριση των τουριστικών ροών.
Η Βενετία πλημμύρισε… από
τουρίστες…
Τον Ιούνιο, κρουαζιερόπλοιο συγκρούστηκε
στο λιμάνι της Βενετίας, αποδεικνύοντας με τον πιο περίτρανο τρόπο ότι ο
υπερβολικός αριθμός κρουαζιερόπλοιων που καταφθάνουν στη Βενετία δημιουργεί πληθώρα
προβλημάτων, πέρα από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, που συν τοις άλλοις
ανεβάζει τη στάθμη του νερού.

«Τουρίστες δεν είστε
ευπρόσδεκτοι», φωνάζουν οι κάτοικοι της Βαρκελώνης…
Η Βαρκελώνη υποδέχθηκε 32 εκατ.
επισκέπτες το 2018, από 1,7 το 1990, αρκετούς ώστε να εξεγερθούν οι κάτοικοί της,
που διαμαρτύρονται για την υποβάθμιση της πόλης τους, αλλά και την άνοδο των
τιμών των ακινήτων ελέω Airbnb – από το 2017 ισχύει απαγόρευση για την ανέγερση νέων
ξενοδοχείων στο κέντρο της πόλης, ενώ σχεδιάζεται η δημιουργία δημόσιων χώρων
όπου οι κάτοικοι θα μπορούν να περπατούν, να κάνουν ποδήλατο ή να
βγαίνουν έξω.
