Νέα έρευνα δείχνει ότι είμαστε πρόθυμοι να εμπιστευτούμε τυφλά τις κριτικές ξενοδοχείων όταν αυτές ανταποκρίνονται στις προκαταλήψεις μας.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι υποσυνείδητα είναι λιγότερο πιθανό να αμφισβητήσουμε την αξιοπιστία μιας κριτικής που ταιριάζει με τις προσδοκίες μας - για παράδειγμα μια κακή κριτική για ένα οικονομικό ξενοδοχείο ή μια καλή κριτική για ένα πολυτελές ξενοδοχείο.
Μόνο όταν μια κριτική δεν ευθυγραμμίζεται με τις προσδοκίες μας -όπως μια κακή κριτική για ένα πολυτελές ξενοδοχείο- τότε γινόμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και βλέπουμε με μεγαλύτερο σκεπτικισμό το κατά πόσον μας δίνονται αξιόπιστες πληροφορίες.
Δεδομένου ότι έως και το 30% όλων των διαδικτυακών κριτικών εκτιμάται ότι είναι ψεύτικες, οι ερευνητές προειδοποιούν τους χρήστες να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν διαβάζουν κριτικές.
Ο Dr. Snehasish Banerjee από τη Σχολή Διοίκησης του Πανεπιστημίου της Υόρκης, δήλωσε: "Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι βιολογικά συνδεδεμένος να αισθάνεται άνετα όταν οι προσδοκίες μας επιβεβαιώνονται. Η προκατάληψη της επιβεβαίωσης (Confirmation bias) εγκαθίσταται και τείνουμε να παίρνουμε αποφάσεις χωρίς απαραίτητα να δίνουμε επαρκή προσοχή στις αντιλήψεις μας."
Από την άλλη πλευρά, όταν βλέπουμε πληροφορίες που έρχονται σε αντίθεση με τις προσδοκίες μας, δεν μπορούμε εύκολα να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνωστική συντόμευση και συχνά θεωρούμε ότι είναι fake ή κακοπροαίρετες.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι οι κριτικές με ελκυστικό τίτλο είναι πιο επιδραστικές. Οι κριτικές με καλά διατυπωμένους και περιεκτικούς τίτλους μπορεί να γίνονται καλύτερα αντιληπτές επειδή απαιτούν από τους συμμετέχοντες να καταβάλουν λιγότερη προσπάθεια για να αφομοιώσουν τις πληροφορίες που παρέχουν - κάτι που οι ερευνητές διατείνονται ότι οι επίδοξοι "επηρεαστές" των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να έχουν κατά νου.
Η μελέτη κατέδειξε ότι τα μικρά-μεσαία ξενοδοχεία είναι πιο ευάλωτα στις κακές κριτικές, καθώς τα αρνητικά σχόλια είναι πιο πιθανό να κριθούν ως αξιόπιστα. Από την άλλη πλευρά, τα ξενοδοχεία πολυτελείας απολαμβάνουν έναν βαθμό ασυλίας όσον αφορά την κριτική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Mάλιστα, οι ερευνητές συμβουλεύουν να εστιάζουμε στις βαθμολογίες που έχει λάβει ένα ξενοδοχείο συνολικά, αντί να δίνουμε μεγάλη σημασία σε μεμονωμένες κριτικές.