Ένα από τα τεχνάσματα που οι OTAs (online travel agents) επιστρατεύουν για να «κλέψουν» την κράτηση είναι να δημιουργήσουν την αίσθηση του επείγοντος. Προσφέρουν το δωμάτιο, έστω στα 120 ευρώ, με την επισήμανση ότι η αρχική τιμή είναι 140 ευρώ. Επίσης αναφέρουν ότι έχουν μείνει μόνο δύο δωμάτια σε αυτή την ειδική τιμή, ότι το δωμάτιο αυτό το βλέπουν αυτή τη στιγμή πέντε χρήστες ή ότι η τελευταία κράτηση για αντίστοιχο δωμάτιο έγινε πριν 10 λεπτά, και εφόσον γίνει η κράτηση, μπορεί να ακυρωθεί χωρίς καμία επιβάρυνση.

Δημιουργούν λοιπόν την αίσθηση του κατ’ επείγοντος, παροτρύνοντας τον χρήστη να μην χάσει χρόνο και να εκμεταλλευτεί τώρα (χωρίς να το σκεφθεί καλά και φυσικά χωρίς να «παρεκκλίνει» προς αναζήτηση άλλων προσφορών) την «ευκαιρία» που του παρουσιάζεται. Αυτή η υπενθύμιση, που συνήθως τιτλοφορείται ως “limited availability” ή “this is a popular choice!”, για να μην περάσει απαρατήρητη συνήθως είναι με έντονα κόκκινα γράμματα. 

Το ερώτημα ωστόσο που δημιουργείται είναι πόσο αληθινές είναι αυτές οι ειδοποιήσεις ή τουλάχιστον αν εμπεριέχουν κάποια δόση αλήθειας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πολλών ερευνών, τα στοιχεία αυτά είναι σχεδόν πάντα παραπλανητικά και αναληθή. Σχεδόν πάντα το «one room left» δεν ισχύει στην πράξη, καθώς υπάρχουν και άλλα διαθέσιμα δωμάτια. Το ίδιο φυσικά ισχύει με το πόσους βλέπουν τώρα αυτό το δωμάτιο και πόσες κρατήσεις έγιναν το τελευταίο 24ωρο.

Για την ακρίβεια, τόσο η Booking, που είναι πρωταθλητής σε αυτές τις πρακτικές, όσο και σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι OTAs (με εξαίρεση την Kayak και την Trivago), έχουν δεσμευτεί από το 2019 ότι θα είναι πιο «ειλικρινείς», κάτι που αποδεικνύεται ότι δεν εφαρμόζεται. 

Συχνά μάλιστα ισχυρίζονται ότι οι πληροφορίες που δίνουν είναι αληθείς, διατεινόμενες ότι υπάρχει μόλις ένα διαθέσιμο δωμάτιο τύπου «cherry-picked room» στο ξενοδοχείο (από τα δύο συνολικά που διαθέτει, τα οποία συχνά μάλιστα είναι στα «αζήτητα»), χωρίς ωστόσο να παρουσιάζει και τους άλλους τύπους δωματίων – παρουσιάζονται μόνο αν τις αναζητήσει ο χρήστης.


Στην Priceline, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι για ένα δωμάτιο στο κέντρο της Minneapolis, υπήρχε μόλις ένα δωμάτιο διαθέσιμο σε 23 από τα 25 ξενοδοχεία - τι σύμπτωση(!). Ωστόσο, αν ο χρήστης προχωρούσε στην κράτηση, θα έβρισκε πληθώρα αδιάθετων δωματίων.

Στην Expedia.com η σχετική έρευνα κατέδειξε μόλις ένα δωμάτιο στην τιμή των 89 δολαρίων στο LaQuinta Inn & Suites. Προχωρώντας στην κράτηση, το έμπειρο μάτι διαπιστώνει ότι ισχύει μόνο για έναν συγκεκριμένο τύπο δωματίου, «handicapped-accessible room with a king bed», καθώς και ότι υπάρχουν άλλα δωμάτια στην ίδια τιμή.


Άλλη έρευνα στην Booking.com, για ξενοδοχείο στο Παρίσι, εμφάνισε με έντονα γράμματα την εξής υπενθύμιση: “booked 19 times in the last 6 hours”. 

Γνωρίζοντας πολύ καλά την αγοραστική διαδικασία, η Booking περνάει όλη την πίεση και το άγχος στον χρήστη, διανθίζοντας την (δήθεν) προσφορά, πέρα από τον «ανταγωνισμό» με άλλους χρήστες («5 άτομα βλέπουν αυτή τη προσφορά τώρα») με τη φράση “FREE cancellation”, προκειμένου να προβεί σε μία γρήγορη απόφαση, που συνήθως ελλείψει χρόνου δεν είναι και η πιο σωστή.

Διαβάστε επίσης H Booking φιλοξενούσε ανύπαρκτο κατάλυμα...

Για να μας πείσει για του λόγου το αληθές, η Booking συχνά μας προσφέρει επιλογές, τρεις στο σύνολο (π.χ. για δύο νύχτες, το καλοκαίρι, σε ξενοδοχείο του Παρισιού), όπου σχεδόν πάντα η τρίτη επιλογή έχει εξαντληθεί πριν λίγες ώρες (παρακινώντας το χρήστη να επιλέξει γρήγορα ανάμεσα στις δύο πρώτες).

Όσον αφορά τώρα την έκπτωση που είδαμε στην αρχή (120 από 140 ευρώ), και αυτή δυστυχώς δεν έχει σχεδόν καμία δόση αλήθειας, παρά μόνο ψήγματα, καθώς συνήθως η έκπτωση αναφέρεται στις καθημερινές και πάντα σε σύγκριση με τις τιμές του Σ/Κ…