Ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Οταν οι γυναίκες του έκλεισαν την πόρτα

Αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι απλώς μια τάση των καιρών μας, αλλά λίγο-πολύ είναι ταυτόσημα με την ιστορία του αυτοκινήτου. 

Ηδη από τα τέλη του 19ου αιώνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπερτερούσαν σε πωλήσεις συγκριτικά με τα θορυβώδη, ρυπαρά και δύσχρηστα (τουλάχιστον για τις γυναίκες, ελέω μανιβέλας) βενζινοκίνητα αλλά και τα ατμοκίνητα (σ.σ. σύντομα ο κόσμος θα αντιλαμβανόταν ότι τα περιθώρια ανάπτυξής τους ήταν περιορισμένα, οπότε θα εξέρχονταν της αγοράς).

Αλλά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της εποχής έβριθαν μειονεκτημάτων καθώς αγκομαχούσαν στις ανηφόρες, είχαν περιορισμένη αυτονομία μπαταρίας (τουτέστιν, δεδομένης της έλλειψης δικτύου φόρτισης, δεν μπορούσαν να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις) και απαιτούσαν τακτική συντήρηση της μπαταρίας. 

Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, ένα σκάνδαλο του 1899 (που αποσκοπούσε στη συγκέντρωση κεφαλαίων για τη δημιουργία ηλεκτρικών ταξί), αλλά και η ανακάλυψη τεράστιων κοιτασμάτων, που κατέστησαν προσιτή την τιμή της βενζίνης, έγειραν την πλάστιγγα υπέρ των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.

Ωστόσο, τo κύκνειο άσμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα έρθει από αλλού και συγκεκριμένα από τις γυναίκες, που άρχισαν -στις αρχές του 20ού αιώνα- να κάθονται πίσω από το τιμόνι, κάτι που μέχρι τότε εθεωρείτο ταμπού. 


Η είσοδος των γυναικών στην αυτοκίνηση κινητοποίησε τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που τα προώθησαν ως τα ιδανικά (και ασφαλή) οχήματα για μια γυναίκα. Ακόμα και ο Henry Ford είχε πάρει ηλεκτρικό αυτοκίνητο για τη σύζυγό του, διατεινόμενος ότι είναι ιδανικά για την γυναίκα. 

Ωστόσο, οι ίδιες οι γυναίκες άρχισαν να απορρίπτουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καθώς ήταν αργό και δεν διέθετε αυτονομία. Η τμηματοποίηση με βάση το φύλο, φαίνεται ότι τις ενόχλησε, καθώς ήθελαν ότι είχαν και οι άνδρες. Την ίδια στιγμή, οι άνδρες, η κύρια αγορά-στόχος, δεν θα αισθάνονταν άνετα να οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο που πρωτίστως απευθύνεται στο αδύναμο φύλο.

Εν τέλει, το κύκνειο άσμα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έρθει από το φθηνό μοντέλο του Henry Ford, το Model-T, το οποίο θα κυριαρχήσει στην αγορά. Τα κατοπινά χρόνια, σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα βενζινοκίνητα ενσωμάτωσαν μια σειρά από καινοτομίες και έγιναν προσιτά στο ευρύ κοινό, με αποτέλεσμα να εξαφανίσουν τον ανταγωνισμό.

Στις μέρες μας τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αναγεννηθεί από την τέφρα τους και με όπλο το πράσινο προφίλ τους (αν και για την κατασκευή της μπαταρίας ακούγονται ενστάσεις όσον αφορά τη φιλικότητά τους προς το περιβάλλον) και την τεχνολογική τους εξέλιξη (δεν είναι πλέον ένα «αδύναμο» αυτοκίνητο που απευθύνεται στο αδύναμο φύλο), ευελπιστούν να έχουν μια καλύτερη τύχη. Οψόμεθα…


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia