Ο θρυλικός «Μουτζούρης». Ένα success story εν καιρώ κρίσης


«Δεν θα το σκεφτείτε ως μια απλή διαδρομή αλλά ως μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία!», δήλωσε ένας ενθουσιασμένος χρήστης του ΤripΑdvisor για το θρυλικό τρενάκι του Πηλίου, τον διάσημο πλέον παγκοσμίως «Μουτζούρη», που έφθασε αισίως να «ταξιδεύει» 20.000 επισκέπτες το χρόνο.


Λίγη ιστορία…

Στις 16 Δεκεμβρίου 1894 άρχισαν οι εργασίες κατασκευής της γραμμής, που ήταν σχεδιασμένη από τον τότε διάσημο μηχανικό Ερνέστο Ντε Κίρικο, και στις 12 Οκτωβρίου του επόμενου έτους εγκαινιάστηκε το τμήμα Βόλου - Λεχωνίων, μήκους 13 χλμ., με μια σιδερένια γέφυρα στο χείμαρρο Αναυρο και την πρώτη στην Ελλάδα γέφυρα από οπλισμένο σκυρόδεμα στον χείμαρρο Βρύχωνα, έξω από τα Λεχώνια.
Στα 1900 αποφασίστηκε η επέκταση της γραμμής μέχρι τις Μηλιές, κάτι που υλοποιήθηκε τρία χρόνια μετά. Η γραμμή Λεχωνίων - Μηλεών μήκους 16 περίπου χλμ., ήταν πολύ δύσκολο τεχνικό έργο, με πολλές γεφυρώσεις, τοίχους αντιστήριξης, σήραγγες, εναέριες πεζογέφυρες κ.λπ., όλα αριστουργήματα αρχιτεκτονικής σύλληψης και κατασκευής.
Το τρενάκι διασχίζει τη μοναδική μεταλλική γέφυρα με καμπύλη τροχιά και κατάφερε να ενώσει το πολυσύχναστο εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο του Βόλου με το εύφορο και ταχύτατα αναπτυσσόμενο, τότε, δυτικό Πήλιο, ενώ βοήθησε και το ανατολικό Πήλιο, ως προς την ανάπτυξη και τις συγκοινωνίες του. Έως το 1950, ο συρμός διαδραμάτισε το ρόλο του μέσου μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας του νομού Μαγνησίας.

Η απαξίωση και η μετέπειτα αξιοποίησή του…

Ωστόσο, η ανάπτυξη του τοπικού οδικού δικτύου τη δεκαετία του '60, επέφερε την απαξίωσή του, ως μεταφορικό μέσο, μέχρι που τέθηκε εκτός λειτουργίας την 1η Αυγούστου του 1971. Αυτό οδήγησε τους ντόπιους να καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες, για την επαναλειτουργία του, με τη μορφή τουριστικού σιδηρόδρομου, ώστε να προβληθεί η φυσική ομορφιά της περιοχής.
Κατά τη δεκαετία του '80, ο «Μουτζούρης» δειλά δειλά  κάνει ορισμένα δρομολόγια. Το 1994, ο Ο.Σ.Ε. άρχισε εργασίες αποκατάστασης της γραμμής, ώσπου, στις 25 Μαΐου του 1996 έκανε το πρώτο επίσημο δρομολόγιο, 25 χρόνια μετά την απόσυρσή του.

Ο «Μουτζούρης» απογειώνεται…

Κάθε χρόνο η επισκεψιμότητα, το ενδιαφέρον και η επιθυμία για ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο και τη φύση με το Τρενάκι του Πηλίου όλο και αυξάνεται. Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τα οποία το 2017 οι επιβάτες ανήλθαν στους 16.000, από 15.150 το 2016, ενώ το 2018 οι επισκέπτες έπιασαν τον αριθμό ρεκόρ των 20.000 επισκεπτών!  
Ο αντίκτυπος είναι θετικός και στις εισπράξεις, αφού από τα 180.000 ευρώ το 2016 φθάσαμε στα 200.000 το 2017.
Η δημοφιλία για το Τρενάκι Πηλίου, καθώς και η αύξηση επιβατών και εισπράξεων, έχουν αφήσει θετικά μηνύματα στους ιθύνοντες, οι οποίοι για να εξυπηρετήσουν το κοινό πρόσθεσαν έξτρα δρομολόγια.
Ωστόσο εντυπωσιακές είναι και οι ροές των ξένων που καταφθάνουν στο Βόλο με τα κρουαζιερόπλοια έχοντας κάνει τις κρατήσεις πολύ πριν την άφιξη τους. Συγκεκριμένα καταγράφηκε πολύ μεγάλη αύξηση της ζήτησης από Ισραήλ, Βουλγαρία αλλά και Γερμανία, Γαλλία και Αγγλία.

Μάρκετινγκ και προβολή…

Δεν τα κατάφερε όμως μόνος του όλα αυτά. Σε ένα περιβάλλον ταχείας τουριστικής ανάπτυξης, ο Δήμος Βόλου το προβάλλει σε κάθε διεθνή έκθεση υπό την αιγίδα του, ενώ οι κριτικές στο ΤripΑdvisor αγγίζουν τα 4,5 αστέρια, με τα σχόλια να είναι παραπάνω από θετικά και με τους τουρίστες που το επισκέφθηκαν να το προβάλλουν ως ένα εξαιρετικό σημείο αναφοράς!
Με τη σειρά τους τα τουριστικά γραφεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν συμπεριλάβει στα πακέτα τους τη βόλτα με το τρενάκι συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης και της επισκεψιμότητας όλη τη χρόνια!
Επίσης το τρενάκι, του οποίου η απλή διαδρομή κοστίζει 10 ευρώ (6 ευρώ για τα παιδιά), είναι διαθέσιμο και προς ενοικίαση για σχολεία, γκρουπ που επιθυμούν να κάνουν μια πιο ήσυχη βόλτα ή ακόμη και γραφεία διοργάνωσης γαμήλιων τελετών.

Πηγή: εξαίρετο άρθρο-εργασία του Αποστολόπουλου Δημήτρη, φοιτητή του Hotel Management της Le Monde

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia